Background Image
Previous Page  220 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 220 / 477 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (100)

Abdullah KARABOYACI

219

5786 sayılı Kanun ile yapılan değişikliklerin bir kısmı hakkında

Anayasa Mahkemesine (AYM) iptal başvurusunda bulunulmuş ise de,

AYM konumuzla ilgili olarak sadece Maliye Bakanlığı tarafından yapı-

lacak

“özel yeminli mali müşavirlik sınavı”

na ilişkin hükümlerin iptaline

karar vermiştir.

5

Bu çalışmada, 3568 sayılı Kanun’da 5786 sayılı Kanun ile yapılan

değişiklik öncesinde, sınav şartı aranmaksızın YMM olma hakkı bulu-

nan kamu görevlilerine

6

sınav şartı getiren düzenlemeye ilişkin olarak

3568 sayılı Kanun’a eklenen geçici 9’uncu maddenin birinci fıkrasının

(b) bendinde yer alan düzenlemenin

7

AYM’nin çeşitli tarihlerde veri-

len kararları ile yakın tarihli iki kararındaki içtihadından farklı olarak

Anayasa’ya aykırı bulunmaması

“kazanılmış hak”, “hukuki güvenlik”

ve

“haklı beklenti”

kavramları ile değerlendirilecek ve AYM’nin bu konu-

ya ilişkin kararı yorumlanmaya çalışılacaktır.

8

5

18/05/2011 tarih, 2008/80 esas ve 2011/81 karar numaralı AYM Kararı’nda

“5786

sayılı Kanun’un: … 2- 5. maddesiyle, 3568 sayılı Kanun’un 9. maddesinin değiştirilen

son fıkrasının Anayasa’ya aykırı olmadığına ve iptal isteminin REDDİNE, OYBİRLİ-

ĞİYLE… 8- 20. maddesiyle, 3568 sayılı Kanun’a Geçici 8. maddesinden sonra gelmek

üzere eklenen; a- Geçici 9. maddenin, aa- Birinci fıkrasının (b) bendinin, “Kanunları uya-

rınca vergi inceleme yetkisini almış ve mesleki yeterlik sınavını vermiş ancak 10 yıllık

süreyi doldurmamış olanlar” yönünden Anayasa’ya aykırı olmadığına ve iptal isteminin

REDDİNE, OYBİRLİĞİYLE, bb- Son fıkrasının Anayasa’ya aykırı olduğuna ve İPTALİ-

NE, OYBİRLİĞİYLE …18.5.2011 gününde karar verildi”

ifadelerine yer verilmiştir.,

www.anayasa.gov.tr,

(Erişim tarihi: 12/01/2012)

6

5786 sayılı Kanun öncesinde YMM unvanını kazanmada sınav muafiyeti hakkına

sahip olan 2 grup söz konusudur. Kanunları uyarınca vergi inceleme yetkisini

almış ve mesleki yeterlilik sınavını vermiş olanlardan 10 yıllık çalışma süresini

tamamlamış olanlar ilk grupta yer alırken; hukuk, iktisat, maliye, işletme, mu-

hasebe, bankacılık, kamu yönetimi ve siyasal bilimler konularında profesörlük

unvanını almış bulunanlar ikinci grupta yer almaktadır. Bu kapsamda değer-

lendirmeler, kanunları uyarınca vergi inceleme yetkisini almış kamu görevlileri

üzerinden yapılacaktır. Ancak bu değerlendirmelerin ikinci grup içerisinde yer

alanlar açısından da yapılabileceği açıktır.

7

“Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte Kanunları uyarınca vergi inceleme yetkisini al-

mış ve mesleki yeterlilik sınavını vermiş olanlardan 9 uncu maddenin birinci fıkrasının (a)

bendinde belirtilen süreyi tamamlamış olanlar ile aynı maddenin ikinci fıkrasında sayılan

konularda profesörlük unvanını almış olanlar için yeminli mali müşavirlik, sınav şartı

aranmaz.”

8

Çalışma ile amaçlanan, değişiklik öncesinde sınav şartı aranmaksızın YMM olma

hakkı bulunanların bu haklarının ellerinden alınmasına yönelik olarak yapılan

düzenlemenin farklı AYM kararlarındaki içtihatlar ile benzer bir konuya ilişkin

olarak çok yakın tarihlerde verilmiş olan AYM kararlarının aksine AYM tarafın-

dan Anayasa’ya aykırı bulunmamasının irdelenmesidir. Bu nedenle, çalışmada

bu değişikliğe ilişkin hususlar üzerinde durulacak, 5786 sayılı Kanun ile 3568 sa-

yılı Kanun’da yapılan diğer değişiklikler değerlendirmeye alınmayacaktır.