Previous Page  429 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 429 / 437 Next Page
Page Background

AİHM’İn Perinçek Kararı: “Soykırım İnkârı”/İfade Özgürlüğü İkileminin Aşılabilirliği

428

hakkındaki tartışmaların yasaklanmasının bu düzenlemenin konusu

ve sonucu olmadığı, ifade özgürlüğüne getirilen sınırlamanın güdülen

amaç açısından zorunlu, uygun ve orantılı olduğu vurgulanmıştır.

77

Kararda, Fransız veya uluslararası bir yargı tarafından gerçekliği

saptanmış insanlık aleyhindeki suçlar ile diğer bir yargı organı veya

yasa tarafından insanlık aleyhine suç olarak tanınmış fiiller arasın-

da fark olduğuna işaret edilmiş, farklı nitelikteki durumlara farklı

düzenlemeler getirmiş olmasının 1789 İnsan Hakları Bildirisi’nin 6.

maddesindeki kanun önündeki eşitlik ilkesine aykırı sayılamayacağı

gerekçesiyle Gayssot kanununun kapsamına giren İkinci Dünya Sa-

vaşı sırasında işlenen insanlık aleyhine suçların özü itibarıyla ırkçı,

antisemit ve yabancı düşmanı olduğunu da dikkate alarak, 13.07.1990

tarihli Gayssot kanunu açısından eşitlik ilkesine aykırılık iddiasını

reddetmiştir.

78

Görüldüğü üzere,

Perinçek

kararından önce de, Fransız anaya-

sa hukukunda, Yahudi soykırımı dışında diğer soykırım ve insanlık

aleyhine suçlar bakımından ifade özgürlüğünün korunmasına belirli

bir öncelik tanındığı, Anayasa Konseyi’nin de bu konuda hem Fransız

anayasa hukukunun özelliklerini hem de ifade özgürlüğünün Fransız

kamu hukukundaki önemini dikkate alarak titizlikle davrandığı söy-

lenebilir.

Öte yandan, internette yayınlanan bir haberden,

Perinçek

kararın-

dan sonra Fransa’daki Ermeni derneklerinn nezdindeki girişimini de

dikkate alan Başkan François Hollande’ın 29 Ocak 2016 tarihinde eski

AİHM Başkanı Jean Paul Costa’yı “tartışılamayacak” bir yasa tasarısı

hazırlamakla görevlendirdiği anlaşılmaktadır. Bu aşamada bu tür bir

“çalışmanın” içeriği ve özellikle “âkibetinin” ne olabileceği kestirile-

memektedir.

Costa’nın, Perinçek olayında ifade özgürlüğü hakkının ihlâl edil-

77

Décision no. 2015-512 QPC du 8 janvier 2016 « ...les dispositions contestées visent

à lutter contre certaines manifestations particulièrement graves d’antisémitisme

et de haine raciale…n’ont ni pour objet ni pour effet d’interdire les débats

historiques.. »

78

Ibid. « Considérant qu’il résulte de tout ce qui précède que les dispositions de

l’article 24 bis de la loi du 29 juillet 1881 qui neméconnaissent aucun droit ou liberté

que la Constitution garantit doivent être déclarées conformes à la Constitution ».