Previous Page  15 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 15 / 545 Next Page
Page Background

14

Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Özgürlüğü Bakımından Devletlerin Pozitif Yükümlülüğü

geçmesi gereken durumlar

’ şeklinde tanımlarken,

8

doktrine bakıldığında

Harris, O’Boyle ve Warbrick tarafından biraz daha geniş ama paralel

anlama gelecek şekilde, sosyal gerçeklikte insan haklarının etkinliğini

sağlamak, temel hakların üçüncü kişiler tarafından ihlâl edilmesini

önlemek ve haklardan etkili şekilde yararlanabilmek için devlet tara-

fından alınması gereken önlemler olarak tanımlanmıştır.

9

AİHM’in bugüne kadar verdiği kararlar göstermektedir ki, AİHM,

devletin olumlu bir edimde bulunmasına veya AİHS’de yer alan bir

hakkın doğrudan devletin eylemiyle ihlâli söz konusu olmasa bile, o

hakkın norm alanıyla ilişkili durumlara yönelik her türlü talebi pozi-

tif yükümlülük olarak değerlendirmektedir.

10

Kavram bu şekilde ta-

raf devletlerin aktif tavır almasını gerektiren bütün durumları ifade

edecek şekilde olunca, pozitif yükümlülükler, üçüncü kişilerden ya

da dışarından gelecek tehlikelere karşı koruma tedbirleri alma, bazı

olanaklar sağlama, bilgilendirme, tercüman sağlama, meydana gelen

hak tecavüzlerini etkin bir şekilde araştırma ve failleri cezalandırma

gibi çok farklı şekillerde ortaya çıkabilecektir.

11

Bu konuyla ilgili olarak

pozitif yükümlülüklerin yatay etkisi aşağıda anlatılacaktır; ancak ilk

etapta şunu da düşünmek doğru olacaktır: Devletin aktif müdahalesi-

ni gerektiren pozitif yükümlülüklerde AİHS tahtında ihlâl hali pasif-

likten yani eylemsizlikten de kaynaklanamaz mı? Eylemsizlik halinde

AİHS ihlâli durumu özellikle bu makalenin de konusu olan toplantı

ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkı kullanılırken karşımıza çık-

maktadır. Şöyle ki izinli veya izinsiz şekilde gerçekleştirilen barışçıl

bir gösteri sırasında ortaya çıkan bir grup karşı gösterici tarafından

bu gösteriye katılan bir kişinin dövülüp öldürülmesi olayında devlet-

lerin pozitif yükümlülükleri gereği gerçekleştirmesi gereken koruma

önlemlerini almayıp pasif kalmaları AİHS kapsamında ihlâl durumu

ortaya çıkarabilecektir.

AİHM’in de belirttiği gibi devletlerin bazı haklar kapsamındaki

8

AİHM Kararı, Gül/İsviçre, 19.02.1996, Başvuru No:23218/94.

9

Aktaran Cordula Dröge, Positive Verpflichtungen der Staaten in der Europaisc-

hen Menschenrechtskonvention, Berlin, Springer Verlag, 2003, s.4-5.

10

Ibid.

11

Alaistair Monbray, The development of positive obligations under the European

Convention on Human Rights by European Court of Human Rights, Oxford, Hart

Publishing, 2004, s.2.