Previous Page  534 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 534 / 545 Next Page
Page Background

533

TBB Dergisi 2017 (128)

Murat ALTUN / Ahmet SAYER / Abdulkadir BARUTÇU

tir. Kararda, “Tarafların karşılıklı iddia ve savunmalarına, dosyadaki

tutanak ve kanıtlara, bozma kararında açıklanan gerektirici nedenle-

re ve özellikle, Anayasanın 129/5 maddesi gereğince memurların ve

diğer kamu görevlilerinin yetkilerini kullanırken meydana gelen za-

rarlara ilişkin davaların idare aleyhine dava açılabilmesinin, eylemin

hizmet kusurundan kaynaklanmış olması koşuluna bağlı bulunduğu;

dava dilekçesinde sıralanan maddi olguların davalının salt kişisel ku-

suruna dayanıldığını göstermesi karşısında öncelikle bu iddia doğrul-

tusunda delillerin toplanıp değerlendirilerek sonuca varılması” gerek-

tiği ifade edilmiştir.

Sonuç olarak bu açıklamalar ve bahse konu yargı içtihatlarından

hareketle psikolojik taciz nedeniyle kamu görevlisi aleyhine açılacak

davalarla ilgili üç durumdan bahsetmek mümkündür:

a.

Kamu görevlisinin yaptığı psikolojik taciz davranışları, geçici

görevlendirme, naklen atama, mağdura sürekli disiplin soruşturması

açma ve disiplin cezası verme, mağdurun görev yerini değiştirme, iş

vermeme ya da çok ağır işler verme gibi görevle bir şekilde bağlantı

kurulabilen bir işlem ise bu tür işlemleri hizmet kusuru kabul etmek

gerekecektir. Psikolojik taciz mağduru kamu görevlisi bu tür işlemle-

rin iptali için İdari yargıda iptal davası açabilecektir. Ayrıca psikolojik

taciz nedeniyle uğranılan zararın tazmini istemiyle yine idari yargıda

tam yargı davası açabilecektir(Turhan, 2013:109). Bu tür davranışlardan

doğan zararlara karşı adli yargıda da dava açmak mümkündür. Ancak

bu davaların Yargıtay tarafından bozulma ihtimali çok yüksektir.

b.

Kamu görevlisi tarafından gerçekleştirilen psikolojik taciz dav-

ranışlarının, hem hizmet kusurunu hem de kişisel kusuru barındır-

ması durumunda davanın bu kamu görevlisi aleyhine idari yargıda

açılması gerekmektedir.

c.

Kamu görevlisinin psikolojik taciz davranışları mağdurun sö-

zünü kesme, iş arkadaşlarıyla konuşmasına izin vermeme, milliyetiyle

veya diğer hususlarıyla alay etme, dedikodusunu yapma gibi yapılan

görevle bir bağlantısı bulunmayan davranışlar olarak gerçekleştiri-

liyorsa, idareye atfı ve izafesi mümkün olmayan ve görevin gerekle-

ri ile bağdaşmayan, hizmetten ayrılabilir nitelikte kusurlar (Turhan,

2013:118)olarak değerlendirmek gerekecektir. Ayrıca kamu görevlisi

psikolojik taciz kapsamında tehdit, şantaj, iş ve çalışma hürriyetinin

ihlali vb. eylemleri yapıyorsa, bu tür eylemler suç biçimine dönüşerek