Previous Page  33 / 705 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 33 / 705 Next Page
Page Background

32

Kuzey Kıbrıs’taki İcra Uygulamalarının Hukukun Üstünlüğü ve Hak Arama Özgürlüğü ...

mesi yönündeki görüşe katıldığımız anlamına gelmemektedir. Görü-

şümüze göre, icra sistemimizde bu denli köklü bir değişiklik yapmak

yerine, uygulamadaki problemleri çözmek için pratik çözüm önerileri

sunmak daha yerinde olacaktır.

Mahkemelerin davaları hızlı ve etkili bir şekilde bitirmesine yö-

nelik bir başka önlem olarak HMUT’da yer bulan “

case management

(dava yönetimi) ile ilgili düzenlemeye kısaca değinmek yerinde olacak-

tır. 2008 yılında yapılan değişiklikle HMUT’a eklenen “

dava yönetimi

prensibinin özü İngiliz hukuk sisteminden alınmıştır (HMUT E. 1/B).

Buna göre, dava yönetimi, HMUT’un açıkça muaf tuttuğu yasalar ha-

ricinde yürütülen davaları hızlı ve etkin bir şekilde neticelendirmeyi

hedeflemektedir. Burada temel amaç, mahkemeye davayı yönetirken

tarafları eşit konumda tutmayı, masrafları azaltmayı, dava konusu para

miktarını ve tarafların mali durumlarını dikkate alarak, davanın gecik-

meksizin ve hakkaniyete uygun olarak çözümlenmesini amaçlamakta-

dır. Temennimiz odur ki, dava yönetimi prensibi, icra alanındaki eksik-

likleri giderme konusunda zaman içinde fayda sağlayacaktır.

Mahkeme kararlarının uzaması, basit bir davanın bile yıllarca sür-

mesi yanında sistemimizin bir diğer önemli problemi de verilen ka-

rarların icra edilememesidir. İcra aslında adaletin gerçekleşmesindeki

en önemli aşamadır. KKTC’de modern bir icra sistemi olmadığından

alacaklılar da sıklıkla mağdur olmaktadır.

83

Ne yazık ki mahkemeler,

vermekte oldukları hükümlerin veya emirlerin icrası ile yeteri kadar il-

gilenmemektedirler. Oysa, davalar hüküm vermekle neticelenmemek-

tedir. Aksine davada hüküm verilmiş olması, lehine hüküm verilen

alacaklı açısından, davayı neticelendirmemekte, gerçekte davayı yeni

başlatmaktadır. Hakkını arayan alacaklının talebi mahkeme hükmü

değil esasen icradır. Burada bir kez daha altını çizmek istediğimiz nok-

ta; hak arama hürriyetinin tek muhatabının mahkemeler olmadığıdır.

Bu konuda icra organlarına da önemli görevler düşmektedir. Çünkü

icra organları olmadan hak arama hürriyetinin uygulama alanı bul-

ması mümkün değildir.

84

Ne yazık ki icra organları, verilen mahkeme

kararlarının icrasında da gereken hassasiyeti göstermemektedir.

83

Taner Erginel, “İcra Sorunu”

http://www.tanererginel.com/index.asp?page=

3340332564&hid=65 (ET 20.12.2016).

84

Özekes, s. 125.