Türkiye Barolar Birliği Dergisi 135.Sayı

102 AİHM Kararları Işığında Kamu Görevlilerinin Grev Hakkı hakkı tanınmasına ve konunun yasal olarak düzenlenmesine Anayasal bir en- gel bulunmadığı görüşüyle …” Danıştay aynı kararında, Anayasa’nın 51. madde metninde sendika kurma hakkının yalnızca işçilere tanındığı anlamını içeren bir ifade olmadığını, Anayasa’nın bütünü incelendi- ğinde kamu görevlilerinin sendikal haklarını yasaklayan bir hüküm yer almadığını ve ayrıca bir hakkın Anayasa’da yer almamış olmasının yasayla tanınmasına engel olmayacağını ifade etmiştir. 77 Dolayısıyla, Danıştay’ın 1992 yılındaki bu görüşünde belirtiği üzere, bir hakkın Anayasa’da düzenlenmemiş olması, bu hakkın yasaklandığı anlamına gelmemektedir. Nitekim bir hakkın mevcudiyetini Anayasa’da yer al- ması doğrultusunda Anayasal güvence altında olması değil, bu hakkın çağdaş insan hakları alanında kabul edilmiş olması sağlamaktadır. Uluslararası hukukta sendikal haklara ilişkin olarak yer alan ku- ralların Türk Hukukundaki yeri de ele alınmalıdır. Anayasa’nın “Mil- letlerarası Andlaşmaları Uygun Bulma” başlıklı 90. maddesinin beşinci fıkrası “Usulüne göre yürürlüğe konulmuş milletlerarası andlaşmalar ka- nun hükmündedir. Bunlar hakkında Anayasaya aykırılık iddiası ile Anayasa Mahkemesine başvurulamaz. Usulüne göre yürürlüğe konulmuş temel hak ve özgürlüklere ilişkin milletlerarası andlaşmalarla kanunların aynı konuda farklı hükümler içermesi nedeniyle çıkabilecek uyuşmazlıklarda milletlera- rası andlaşma hükümleri esas alınır ” şeklindedir. Dolayısıyla sendikal haklar da temel insan haklarına dahil olduğuna göre, dayanağını Av- rupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve ILO Sözleşmeleri’nden alan kamu görevlilerinin grev hakkının da dahil olduğu sendikal hakların yasal bir hak olduğunu ifade etmek gerekmektedir. 78 87 sayılı ILO Sözleş- mesi yanında, bu sözleşme maddeleri kapsamında yorum, inceleme, değerlendirme ve denetim yapan ILO Denetim organlarının kararları 77 “…Yurttaşların bütün haklarının Anayasada bir bir sayılmasına olanak bulunma- dığı gibi buna gerek de yoktur. Esasen Anayasalar, temel hak ve özgürlükleri be- lirtmek ve bunları anayasal güvenceye bağlamakla yetinir. Anayasada yer alma- yan diğer hakların konusu, kapsamı ve kullanış biçimi yasalarla düzenlenir. Yu- karıda da değinildiği gibi kamu görevlilerinin sendikal örgütlenmesini yasakla- yan bir hükümAnayasada yer almadığına göre bu hususun kanunla düzenlenme- sinde Anayasaya aykırılık söz konusu olamaz. Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin asli yetkisi olan yasama işlevini yerine getirirken Anayasaya uygunlukla birlikte insan haklarının bugünkü evrensel boyutunu, Türkiye Cumhuriyeti’nin ulus- lararası ilişkilerini ve yüksek çıkarlarını da gözetecektir.” Danıştay 1. Daire, E: 1992/136, K: 1992/147, http://emsal.danistay.uyap.gov.tr/BilgiBankasiIstemci- Web/ , E.T.: 11.6.2017. 78 Gülmez, “Dünyada Memurlar …”, s. 221.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1