Türkiye Barolar Birliği Dergisi 135.Sayı
103 TBB Dergisi 2018 (135) Cem Ümit BEYOĞLU da AİHM kararları gibi, Türk Hukukunda etkilidir. Zira ILO organla- rının kararları ile AİHM kararları arasında yargısal nitelikleri dışında herhangi bir fark olmayıp, çatışma sorunlarının çözülmesinde “ulus- lararası andlaşmaların esas alınması” açısından ayrım gözetilmemesi gerekmektedir. 79 Nitekim, 87 sayılı Sözleşme’nin grev hakkını sadece işçilere değil, tüm çalışanlara tanıdığı göz önüne alındığında, Türk hukuku kapsamında kamu görevlilerinin grev hakkı kapsamı dışında bırakılması uluslararası hukuk kurallarına aykırı olacaktır. 80 Avrupa Birliği, Türkiye’ye ilişkin 2000 yılı İlerleme Raporu’nda çok sayıda çalışan kamu görevlisinin sendikal haklarının kısıtlandığını belirtmiştir. 2001 yılı Raporu’nda ise, Türk ulusal mevzuatında kamu görevlilerinin sendikal hakları bağlamında toplu pazarlık ve grev hak- larına yer verilmediği, ayrıca polis, hakim ve savcılar gibi kamu görev- lisi kesimlerinin sendikal haklardan yararlanmadığı ifade edilmiştir. 2002 yılı Raporunda da, kamu görevlilerinin grev hakkından yoksun bırakıldıkları ve sendikaların örgütlenme özgürlüğü ve grev hakkı ko- nusunda kısıtlamalar bulunduğu vurgulanmıştır. Raporda ayrıca, 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu’nun 81 , Türkiye’nin onayladığı ILO Sözleşmelerine aykırı olduğu, kamu gö- revlilerinin örgütlenme haklarına ilişkin önemli kısıtlamalar içerdiği ve özellikle grev hakkını dışlayan sınırlayıcı kurallar barındırdığı ifade edilmiştir. 82 Ayrıca, 2000-2004 yılı İlerleme Raporlarına yansıyan diğer saptamalar, başta grev hakkı olmak üzere sendikal haklar üzerinde baskılar olması, Türk hukukunda ILO normlarına uyumun tam ola- rak sağlanamaması ve Avrupa Sosyal Şartı’nın sendikal haklara ilişkin olan 5 ve 6. maddelerinin hala onaylanmamış olmasıdır. 83 79 Gülmez, “Anayasa Değişikliği Sonrasında …”, s. 159; Gülmez, “İnsan Hakları …”, s. 77; Gülmez, “Sendikal Haklar …”, s. 40. 80 Kutal, “Uluslararası Çalışma Normları …”, s. 333; Gülmez, “Sendikal Haklar …”, s. 49. 81 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu, R.G. Tarih: 12.7.2001, Sayı: 24460. 82 Avrupa Birliği’nin Türkiye’ye ilişkin ilerleme raporlarının değerlendirilmesi hakkında bkz. Gülmez, Mesut, Avrupa Birliği Hukukunda Sendikal Haklar ve Türkiye’nin Uyum Sorunu, İnsan Hakları Yıllığı, Cilt: 23-24, 2001-2002, s. 10-16; Ünal, s. 158-161; Ayrıca 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Söz- leşme Kanunu’nun uluslararası düzenlemelere aykırılıkları ve eleştiri hakkında ayrıntılı bilgi için bkz. Gülmez, “Aykırılıklarla Dolu …”, s. 1-21. 83 Gülmez, “Sendikal Haklar …”, s. 44-46.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1