Türkiye Barolar Birliği Dergisi 135.Sayı

108 AİHM Kararları Işığında Kamu Görevlilerinin Grev Hakkı 3- Kamu Görevlilerinin Grev Hakkının Sınırları Kamu görevlilerinin sendikal hakları bağlamında uluslararası düzenlemelerde kişi ve sunulan kamu hizmeti yönünden birtakım sınırlamalar söz konusu olmaktadır. Kişi yönünden sınırlamalarda en çok göz çarpan meslek grupları silahlı kuvvetler ve polisler olup, kamu hizmeti yönünden sınırlama açısından temel kamu hizmetleri söz konusudur. 87 sayılı ILO Sözleşmesi’nin 9. maddesi “Bu sözleş- mede öngörülün güvencelerin silahlı kuvvetlere ve polis mensuplarına ne ölçüde uygulanacağı ulusal mevzuatla belirlenir.” Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin 11. maddesinin ikinci fıkrasında ise “Bu hakların kulla- nılması, yasayla öngörülen ve demokratik bir toplum içinde ulusal güvenliğin, kamu güvenliğinin korunması, kamu düzeninin sağlanması ve suç işlenme- sinin önlenmesi, sağlığın veya ahlakın veya başkalarının hak ve özgürlükleri- nin korunması için gerekli olanlar dışındaki sınırlamalara tabi tutulamaz. Bu madde, silahlı kuvvetler, kolluk kuvvetleri veya devlet idaresi mensuplarınca yukarda anılan haklarını kullanılmasına meşru sınırlamalar getirilmesine en- gel değildir” şeklinde bir sınırlama mevcuttur. Benzer şekilde, Avrupa Sosyal Şartı’nın “Örgütlenme Hakkı” başlıklı 5. maddesinde “Bu madde- de öngörülen güvencelerin, güvenlik güçleri için hangi ölçüde uygulanacağı ulusal yasalarla veya düzenlemelerle belirlenir. Bu güvencelerin silahlı kuv- vetler mensuplarına uygulanmasına ilişkin ilke ile bu kesime hangi düzeyde uygulanacağı, yine ulusal yasalar veya düzenlemelerle saptanır” şeklinde bir sınırlama yer almaktadır. Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Hakla- ra İlişkin Uluslararası Sözleşme’nin 8. maddesinin ikinci fıkrası “Bu madde, sözü edilen hakların, silahlı kuvvetler, polis ya da devlet yönetiminin mensupları tarafından kullanılmasına yasal kısıtlamalar getirilmesine engel olmaz” şeklinde bir düzenleme içermektedir. Medeni ve Siyasal Hak- lara İlişkin Uluslararası Sözleşme açısından ise, 22. maddenin ikinci fıkrasında “ Bu hakkın kullanılmasına, yasalara uygun olarak konulmuş ve demokratik bir toplumda ulusal güvenlik ya da kamu güvenliği, kamu düzeni bakımından ve kamu sağlığının, genel ahlakın korunması ya da başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması bakımından gerekli olan sınırlamalardan başka sınırlama getirilemez. Bu madde, silahlı kuvvetler ya da polis teşkila- tı mensuplarına bu hakkın kullanılmasında yasal sınırlamalar konulmasını engellemez” şeklinde daha geniş kapsamlı bir sınırlama imkânı yer al- maktadır. Uluslararası sözleşmelerde yer alan bu istisnai düzenleme-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1