Türkiye Barolar Birliği Dergisi 135.Sayı
109 TBB Dergisi 2018 (135) Cem Ümit BEYOĞLU ler, yani yasal kısıtlamalar dayatma imkanı, sendika ve grev hakları- nın daha ayrıntılı ve özel şartlara tabi tutulması yetkisini içerip, kesin bir yasaklama yetkisini içermemektedir. 93 “Devlet yönetimi mensupları” hususunda ILO Denetim organlarının kararlarına göre ulusal mevzuat kapsamındaki memur veya kamu görevlisi tanımları ile bunlara ilişkin kriterler belirleyici olmayıp, kamu görevlilerinin yerine getirdiği işlev- lerin niteliği, üstlenilen işlevlerin kamu gücü veya devlet otoritesi kul- lanılmasını gerektirip gerektirmediği önemli olacaktır. Bu bağlamda, öğretmenler, petrol tesislerinde, bankalarda, anakent taşımacılık işlet- melerinde çalışanlar, kısacası “temel hizmet” niteliği taşımayan görev- lerde bulunanlar, bu kapsama girmemektedir. Bu noktada, genel kural olan grev hakkına getirilmesi söz konusu olan bir istisna söz konusu olduğu için, grev yasağı kapsamına giren “devlet yönetimi mensupları” kavramı dar yorumlanmalıdır. 94 Bu doğrultuda, grev yasağı kapsamı- na giren çalışanların sosyal hak ve menfaatlerini korumak için uzlaş- tırma, arabuluculuk veya tahkim gibi etkili ve tarafsız barışçıl çözüm yollarıyla sistem dengelenmelidir. 95 Türk hukuku açısından ise, 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendi- kaları ve Toplu Sözleşme Kanunu’nun “Sendika Üyesi Olamayacaklar” başlıklı 15. maddesi: “Bu Kanuna göre kurulan sendikalara; a) Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği ile Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliğinde çalışan kamu görevlileri, b) Yüksek yargı organlarının başkan ve üyeleri, hâkimler, savcılar ve bu meslekten sayılanlar, c) Bu Kanun kapsamında bulunan kurum ve kuruluşların müsteşarları, başkanları, genel müdürleri, daire başkanları ve bunların yardımcıları, yöne- tim kurulu üyeleri, merkez teşkilâtlarının denetim birimleri yöneticileri ve 93 Gülmez, “Dünyada Memurlar …”, s. 138, 172-173. 94 Grev yasağı kamu gücünün organları olarak hareket eden kamu görevlilerine veya aksaması halkın tümünün ya da bir bölümünün yaşamını, güvenliğini veya sağlığını tehlikeye sokacak hizmetlerle sınırlı uygulanmalıdır. Gülmez, devlet yönetimi kavramını, merkez yönetimi bağlamında Cumhurbaşkanlığı, Başbakan- lık, Bakanlar Kurulu ile Bakanlıklar ile sınırlı tutmak gerektiğini ifade etmiştir. Gülmez, “Dünyada Memurlar …”, s. 150-151, 173; Kutal, “Uluslararası Çalışma Normları …”, s. 331-332; Görmüş, s. 12-13; Tutal, s. 453. 95 Kutal, “Grev Hakkı …”, s. 137.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1