Türkiye Barolar Birliği Dergisi 135.Sayı

460 Avrupa Birliği Adalet Divanının Kararları Işığında Havayolu Yolcu Hakları ile İlgili ... zaman haberdar edildiğine ilişkin ispat yükü hava taşıma işletmesine düşer. Öyleyse bir uçuşu icra eden veya icra etmeye niyetlenen hava taşıma işletmesi, uçuş iptali nedeniyle tazminat hakkı ile bağlantılı bil- gilendirme yükümlülüğü de dâhil, bu Tüzük’teki yükümlülüklerini yerine getirmekteki başarısızlığı nedeniyle yolcuları tazmin etmekten tek başına sorumludur. Bununla birlikte, bu işletmenin 261/2004 sayılı Tüzük md. 13 uyarınca tazminat ödedikten sonra, uygulanacak huku- ka uygun olarak, üçüncü taraflar dâhil, herhangi bir kişiden tazminat talebinde bulunma hakkı olduğu hatırlatılmalıdır. Dördüncü olarak, uçuş iptali ile ilgili pek çok uyuşmazlık tazmi- nat hakkı ile olağanüstü haller arasındaki ilişki bağlamında karşımı- za çıkmaktadır. 46 Wallentin-Hermann davasında 47 Bayan Wallentin- Hermann, Alitalia Havayolları’ndan Viyana’dan (Avusturya) Roma üzerinden Brindisi’ye (İtalya) uçmak için kendisi, eşi ve kızı adına üç koltuk satın almıştır. Bu uçuş, Viyana’dan 28 Haziran 2005 tarihinde saat 6:45’te gerçekleşecek ve Brindisi’ye varış aynı gün 10:35’te ola- caktır. Üç yolcu, uçuş öncesi kontrolden ( check-in ) sonra ve planlanan kalkış zamanından beş dakika önce uçuşlarının iptal edildiği bilgisini almış ve bir başka hava taşıma işletmesi ile Roma’ya gönderilmiştir. Bununla birlikte bu üç yolcu, Roma’ya aktarma uçuşlarının 20 dakika gerisinde varınca daha sonraki bir uçuş ile ancak 14:15’te Brindisi’ye varabilmiştir. Alitalia’nın Viyana’dan olacak uçuşunun iptali, türbin- deki karmaşık bir motor arızasından kaynaklanmış olup bu durum kontrol esnasında bir gün öncesinde fark edilmiştir. Alitalia, 28 Ha- ziran 2005 tarihinde saat 1:00’da arızadan haberdar edilmiştir. Uçak ise ancak 8 Temmuz 2005 tarihi itibariyle tamir edilebilmiştir. Bayan Wallentin-Hermann, önce Alitalia’ya başvurmuş, bundan sonuç ala- mayınca dava açarak 261/2004 sayılı Tüzük md. 5 ve 7 çerçevesinde Alitalia’dan 250 Avro tazminat talep etmiştir. Alitalia ise “tüm makul tedbirler alınsaydı bile kaçınılamayacak olağanüstü haller nedeniyle uçuş iptali olduğu”, dolayısıyla tazminattan kurtulduğu kanısındadır. 46 Bu meyanda bkz. Alexander Milner, “Regulation EC 261/2004 and ‘Extraordinary Circumstances’”, Air and Space Law, Cilt: 34, Sayı: 3, 2009, s. 220. 47 Case C-549/07 Friederike Wallentin-Hermann v Alitalia - Linee Aeree Italiane SpA [2008] ECR I-11061. Bu karar ile ilgili karar incelemeleri için bkz. John Balfo- ur, “The Extraordinary Circumstances Defence in EC Regulation 261/2004 after Wallentin-Hermann v. Alitalia”, Zeitschrift für Luft- und Weltraumrecht, Cilt: 58, Sayı: 2, 2009, s. 224–231.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1