Türkiye Barolar Birliği Dergisi 135.Sayı

468 Avrupa Birliği Adalet Divanının Kararları Işığında Havayolu Yolcu Hakları ile İlgili ... Sturgeon and Others and Böck and Lepuschitz kararı, içinde barındır- dığı tartışmalar nedeniyle, pek çok yeni davanın ABAD önüne taşın- masına yol açmıştır. 72 Öncelikle, Nelson and Others davası ile ABAD’ın bu önceki kararındaki yorumunun hukuka uygunluğu sorgulanmışsa da, ABAD, uçuş tehiri halinde tazminat hakkının varlığını yinelemiş ve bu yorumu ile ilgili olarak ileri sürülen geçersizlik iddialarının yerinde olmadığı yönünde karar vermiştir. 73 Folkerts kararına göre 74 ise uçuş tehiri ile bağlantılı tazminat hakkında yalnızca nihai varış yerindeki gecikme esastır, bu yönden doğrudan bağlantılı uçan bir yolcunun ilk kalkış anındaki uçuş tehiri 261/2004 sayılı Tüzük md. 6 ile belirlenen sürelerden az olsa bile, tazminata hak kazanmak için nihai varış yerine hava taşıma işletmesinin orijinal olarak planladığı varış saatinden üç saat veya daha fazlasında varıyor olmak yeterlidir. Pešková and Peška kararına göre de 75 planlanan varış saatinden üç saat veya daha fazla- sında varışa ilişkin tehir, bir yandan olağanüstü haller, diğer yandan bu kategori dışındaki hallerden kaynaklanıyorsa toplam tehir süresin- den olağanüstü hal nedeniyle olan süre düşülerek tazminat hakkının doğup doğmadığı hakkında karar verilir. 261/2004 sayılı Tüzük’ün uygulama alanı içinde kalan ve uçağa kabul edilmeme, uçuş iptali ve uçuş tehiri hallerinden birisini taşıyan uyuşmazlıklar bakımından tanınan haklar sırada incelenmektedir. 3. 261/2004 sayılı Tüzük ile Havayolu Yolcularına Tanınan Haklar 261/2004 sayılı Tüzük çerçevesinde tazminat hakkından (7. mad- de), geri ödeme veya güzergâh değişikliği hakkından (8. madde), ba- kım hakkından (9. madde) ve alt hizmet sınıfına yerleştirme ile bağlı 72 Öncesi ve sonrasıyla Sturgeon and Others and Böck and Lepuschitz kararını ele alan bir çalışma için bkz. Laura Pierallini, “Regulation 261/2004 – Passengers’ Right to Compensation in Case of Flight Delay. Looking for a Fair Balance of In- terests. The Role of the Court of Justice of the EU and the Risk to Waste a Chance for Reform”, Pablo Mendes de Leon, ed, A Multilevel Jurisdictional Approach Towards Air Law : Essays in Honour of John Balfour, Brill, the Netherlands, 2014, s. 117–134. 73 Joined Cases C‑581/10 and C‑629/10 Emeka Nelson and Others v Deutsche Lufthansa AG and TUI Travel plc and Others v Civil Aviation Authority [2012] ECLI:EU:C:2012:657, paras 28–84. 74 Folkerts, dn. 59, paras 35, 47. 75 Pešková and Peška, dn. 53, para 54.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1