Türkiye Barolar Birliği Dergisi 135.Sayı

471 TBB Dergisi 2018 (135) İlke GÖÇMEN / Harun KESKİN içkin olan zaman kaybından kaçınması mümkün değildir. Bu yönden doğrudan uçuşu olan yolcular ile aktarmalı uçuşu olan yolcular arasın- da güçlüğün niteliği bakımından bir fark gözükmemektedir. Öyleyse tazminat miktarı, aktarmalı uçuşlar göz ardı edilerek ve ilk kalkış yeri ile nihai varış yeri arasındaki mesafe dikkate alınarak belirlenmelidir. İkinci olarak, tazminat hakkı ile ilgili, örneğin yetkili mahkemenin veya zamanaşımı süresinin tespiti gibi, usuli meseleler incelenmiştir. 82 Zamanaşımı ile ilgili olan Cuadrench Moré davasında 83 Bay Cuadrench Moré, 20 Aralık 2005 tarihli Şangay (Çin) – Barselona (İspanya) uçu- şu için KLM Havayolları’ndan bir koltuk rezerve etmiştir. Bu kişi, bu uçuşun iptali üzerine ertesi gün bir başka hava taşıma işletmesi ile Münih (Almanya) aktarmalı olarak uçmuştur. Bu kişi, 27 Şubat 2009 tarihinde KLM’ye karşı Barselona mahkemesi önünde 261/2004 sayılı Tüzük temelinde uçuş iptali temelinde faiz ve masraf dâhil 2990 Avro tazminat talebiyle dava açmıştır. KLM’ye göre ise bu dava zamanaşı- mına uğramıştır; zira Varşova Sözleşmesi md. 29 uyarınca hava taşıma işletmesi olarak kendisine karşı tazminat davası iki yıl içinde açılma- lıydı. Ulusal mahkeme ise somut uyuşmazlık yönünden Varşova Söz- leşmesi md. 29’un veya Montreal Sözleşmesi md. 35’in uygulanabilir olmadığını, çünkü uyuşmazlığın 261/2004 sayılı Tüzük temelinde ol- duğunu, bu Tüzük’te zamanaşımı ile ilgili kuralların yokluğunda İs- panyol hukukunun uygulanacağını ve sonuç olarak KLM’nin kanuni faizi ile birlikte 600 Avro ödemesi gerektiğine karar vermiştir. Temyiz mahkemesi ise bu konuda tereddüde düşerek ABAD’a ön karar baş- vurusu yapmıştır. ABAD, Cuadrench Moré kararı ile birlikte tazminat hakkı ve zama- naşımı süresi arasındaki ilişkiyi netleştirmiştir. ABAD’a göre 84 261/2004 sayılı Tüzük çerçevesinde uçuş iptali halinde tazminat hakkı doğabilir ve bu hak, gerekli olduğunda, ulusal mahkeme önünde ileri sürülebilir. Bu yönden Tüzük, tazminat hakkının hangi zaman dilimi içinde ulu- sal mahkeme önünde açılabileceği ile ilgili olarak herhangi bir hüküm içermemektedir. Hal böyleyken bireylerin AB hukukundan kaynak- 82 Birleşik Krallık mahkemesinin zamanaşımı ilgili bir kararının incelemesi için bkz. Prassl, dn. 50, s. 375–379. 83 Case C-139/11 Joan Cuadrench Moré v Koninklijke Luchtvaart Maatschappij NV [2012] ECLI:EU:C:2012:741, paras 16–21. 84 Ibid, paras 22–33.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1