Türkiye Barolar Birliği Dergisi 135.Sayı

482 Avrupa Birliği Adalet Divanının Kararları Işığında Havayolu Yolcu Hakları ile İlgili ... Bir taraftan, AB yasa koyucusu, gelinen noktada 261/2004 sayılı Tüzük ile ilgili kapsamlı bir değişiklik arayışı içerisine girmiş, 118 ancak süreç tıkanmıştır. Komisyon, 119 13 Mart 2013 tarihinde 261/2004 sayılı Tüzük ile ilgili değişiklik önerisini Avrupa Parlamentosuna ve Konse- ye sunmuştur. 120 Daha sonra, Ekonomik ve Sosyal Komite 11 Temmuz 2013 tarihinde görüşünü, 121 Avrupa Parlamentosu 5 Şubat 2014 tari- hinde ilk okuma aşamasındaki tutumunu 122 ve en son Komisyon da 20 Mayıs 2014 tarihinde bu tutuma karşı duruşunu ortaya koymuştur. 123 Buna karşın, bu değişiklik önerisi ile ilgili süreç daha fazla ilerleyeme- miştir. Bunun üzerine Komisyon, 2016 yılında bu Tüzük ile ilgili “Yo- rumlayıcı Rehber İlkeler” adı altında bir Bildirim çıkararak, mahkeme- ler dâhil, tüm uygulayıcılar açısından en azından bir rehber kaynak sunmaya çalışmıştır. 124 Diğer taraftan, ulusal mahkemeler, bugüne kadarki tüm ABAD kararlarına rağmen 261/2004 sayılı Tüzük ile ilgili ön karar başvurula- rını sürdürmektedir. Nitekim bugün için ABAD önünde görüşülmeyi bekleyen toplam 30 adet ön karar başvurusu mevcuttur. 125 Bu başvu- 118 Örneğin Dal Pozzo’ya göre bu revizyon, bu Tüzük’ü ABAD’ın içtihat hukukuna uydurmak için gerekli hale gelmiştir. Dal Pozzo, dn. 4, s. 151. Arnold ve de Leon’a göre de ABAD kararları, Tüzük’ün hükümlerini açıklığa kavuşturmak yerine uygulanmasını daha da karmaşık hale getirmiştir. Bu da, bu Tüzük ile erişilmeye çalışılanın aksine, havayolu taşıma işletmeleri ile yolcular arasında daha uzun süreli uyuşmazlıklara ve yargılamalara yol açabilir. Amacını karşılayamayan bu Tüzük değiştirilmelidir. Kinga Arnold & Pablo Mendes de Leon, “Regulation (EC) 261/2004 in the Light of the Recent Decisions of the European Court of Justice: Time for a Change”, Air and Space Law, Cilt: 35, Sayı: 2, 2010, s. 109–111. 119 Bu meyanda, Komisyonun 261/2004 sayılı Tüzük md. 17 uyarınca 4 Nisan 2007 tarihinde Tüzük’ün işleyişi ve sonuçları ile ilgili bir rapor hazırladığı da not düşülmelidir. COM/2007/0168 final. 120 COM/2013/0130 final. Bu değişiklik önerisi ile ilgili olarak bkz. Kinga Arnold, “EU Passenger Air Rights: Assessment of the Proposal of the European Com- mission for the Amendment of Regulation (EC) 261/2004 and of Regulation (EC) 2027/97”, Air and Space Law, Cilt: 38, Sayı: 6, 2013, s. 403–438. Dal Pozzo, dn. 4, s. 152–158. Andrew Harrington, “EC 261/2004 and European Commission Reform: A Long and Winding Road to Clarification”, Zeitschrift für Luft- und Weltraumrecht, Cilt: 62, Sayı: 4, 2013, s. 636–642. 121 [2013] OJ C 327/115. 122 [2017] OJ C 93/336. 123 <http://eur-lex.europa.eu/procedure/EN/2013_72#1213334 >, Erişim Tarihi: 19.1.2018. 124 [2016] OJ C 214/5. 125 Bu bilgi, ABAD’ın internet sitesindeki arama motoru kullanılarak elde edilmiştir. <http://curia.europa.eu >, Erişim Tarihi: 19.1.2018. Bundan başka bu başvurular- dan kayda değer bir kısmının (TUIfly GmbH ile ilgili olanların) ileride “Birleşik

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1