Türkiye Barolar Birliği Dergisi 135.Sayı

* Arş. Gör., Akdeniz Üniversitesi, Hukuk Fakültesi, Anayasa Hukuku Anabilim Dalı AİHM KARARLARI IŞIĞINDA KAMU GÖREVLİLERİNİN GREV HAKKI THE RIGHT OF PUBLIC OFFICIALS TO STRIKE IN THE LIGHT OF ECHR DECISIONS Cem Ümit BEYOĞLU * Özet: Kamu görevlilerinin grev hakkı özellikle ILO belgeleri ol- mak üzere birçok uluslararası düzenlemede yer alan bir husustur. Her ne kadar Türkiye, bu hakkı tanıyan uluslararası sözleşmelere ta- raf olsa da, bu hak henüz Türk hukukunda tanınmamıştır. Türk huku- kunda Anayasal ve yasal düzeyde tanınmayan bu hak, idari makamlar ve ilk derece mahkemeleri tarafından da yok sayılmaktadır. Bununla beraber Danıştay ve Anayasa Mahkemesi başta AİHM içtihatları ve ILO belgeleri olmak üzere uluslararası belgelere atıfta bulunarak bu hakkın varlığını kabul etmektedir. Yasal düzenlemeler ve uygulama- da bu şekilde değerlendirilen kamu görevlilerinin grev hakkı, dokt- rinde de tartışmalı ve güncel bir sorun olmuştur. Bu bağlamda, başta AİHM içtihatları olmak üzere uluslararası hukuk ışığında bu hususun tartışılması ve bir çözüme bağlanması, Türk hukuku açısından önemli bir ihtiyaçtır. Çalışmanın temel amacı bu hakkın varlığına yönelik ola- rak, Türk hukukunun uluslararası belgeler ışığında değerlendirilmesi olup, bu hakka ilişkin sorunlara çözüm önerisi sunmaktır. Bu bağlam- da, öncelikle kamu görevlisi ve grev kavramları, ulusal ve uluslarara- sı düzenlemeler ile doktrin ışığında ele alınacaktır. Ardından, kamu görevlilerinin grev hakkı hususu, başta AİHM içtihatları olmak üzere, ILO belgeleri, Danıştay ve Anayasa Mahkemesi içtihatları ile doktrin ışığında değerlendirilmiştir. Anahtar Kelimeler: Çalışanların Grev Hakkı, Temel Hizmetler, ILO Sözleşmeleri, AİHM İçtihatları, Kamu görevlileri Abstract: The right to strike of public officials is an issue that is included in many international regulations, especially in ILO docu- ments. Although Turkey is party to international agreements gran- ting this right, this right has not yet been recognized by the Turkish law. This right, which is not recognized at constitutional and legal level in Turkish law, is also ignored by administrative authorities and first instance courts. However, the Supreme Administrative Court and the Constitutional Court accept the existence of this right, espe- cially with reference to the ECtHR decisions and ILO documents. The right to strike by public officials, who are assessed in this way and in

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1