Türkiye Barolar Birliği Dergisi 135.Sayı

81 TBB Dergisi 2018 (135) Cem Ümit BEYOĞLU de çalışan ve işçi sayılmayan personeli, yardımcı hizmetlerde çalışan kamu görevlileri olarak tarif etmek mümkündür. 6 Sözleşmeli personel ise, 657 sayılı DMK’nın 4. Maddesinin B bendinde düzenlenmiş olan 7 ve genel olarak kamu kurum kuruluşlarında bir meslek bilgisine ve ihtisasına ihtiyaç gösteren geçici işlerde sözleşme ile çalıştırılan ve işçi sayılmayan kamı görevlisi olarak tarif edilebilir. 8 Sözleşmeli personel- ler ayrıca, 399 sayılı KHK uyarınca da istihdam edilebilen ve genellik- le teknik nitelikli görevlilerden oluşmaktadır. 9 Diğer kamu görevlileri kavramını, idare ile kamu hukuku ilişkisi içinde bulunan ve hizmetin asli elemanı sayılabilecek bir görevde çalışanları kapsayacak şekilde düşünmek gerekir. 10 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu’nun “Tanımlar ” başlıklı 3. maddesinin (a) bendinde kamu gö- revlisi: “Bu Kanun kapsamında yer alan kurum ve kuruluşların kadro veya pozisyonlarında istihdam edilenlerden işçi statüsü dışında çalışan kamu gö- revlilerini” ifade ettiği düzenlenmiştir. 11 2012 yılında 6289 sayılı Kanun değişikliği ile madde metninden “ adaylık veya deneme süresini tamam- lamış kamu görevlilerini ” ifadesinin çıkarılması, bu kanun değişikliği öncesindeki eleştirilerin giderilmesi açısından olumlu olmuştur. Nite- yine bu mahiyette olmak üzere ihdasına lüzum gördüğü yardımcı hizmetleri ifa ile görevli bulunanlardan 4 üncü maddenin (D) bendinde tanımlananların dışında kalanları kapsar. Bu sınıfa dahil personel tarafından yerine getirilmesi gereken hizmetlerden hizmet yerlerinin ve tedavi kurumlarının temizlenmesi, tesisatın ba- kım ve işletilmesi ve benzeri nitelikteki hizmetlerin üçüncü şahıslara ihale yoluyla gördürülmesi mümkündür” şeklindedir. 6 Korkusuz, s. 108. 7 657 sayılı DMK’nın 4/B düzenlemesi “Kalkınma planı, yıllık program ve iş prog- ramlarında yer alan önemli projelerin hazırlanması, gerçekleştirilmesi, işletilmesi ve işlerliği için şart olan, zaruri ve istisnai hallere münhasır olmak üzere özel bir meslek bilgisine ve ihtisasına ihtiyaç gösteren geçici işlerde, Bakanlar Kurulunca belirlenen esas ve usuller çerçevesinde kurumun teklifi ve Devlet Personel Baş- kanlığının görüşü üzerine Maliye Bakanlığınca vizelenen pozisyonlarda, mali yıl- la sınırlı olarak sözleşme ile çalıştırılmasına karar verilen ve işçi sayılmayan kamu hizmeti görevlileridir.” şeklindedir. 8 Giritli/Bilgen/Akgüner/Berk, s. 670; Korkusuz, s. 108. 9 399 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Personel Rejiminin Düzenlenmesi ve 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yürürlükten Kaldırıl- masına Dair Kanun Hükmünde Kararname, R.G. Tarih: 29.1.1990, Sayı: 20417(mü- kerrer). 10 Giritli/Bilgen/Akgüner/Berk, s. 663. 11 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu, R.G. Tarih: 12.7.2001, Sayı: 24460.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1