Türkiye Barolar Birliği Dergisi 135.Sayı

86 AİHM Kararları Işığında Kamu Görevlilerinin Grev Hakkı şekilde kullanılmasına engel olacak nitelikte her türlü müdahaleden sakınma- lıdırlar” yer almaktadır. Her ne kadar Sözleşme metninde grev hakkı açıkça düzenlenmemiş ise de, ILO Denetim organları, tüm çalışanların ekonomik ve sosyal çıkarlarını koruyup geliştirebilmek için başvura- bilecekleri temel ve yasal bir grev hakkının olduğunu belirtmişlerdir. 26 Dolayısıyla, hem yargı organlarının hem de yönetsel yetkililerin, ulu- sal mevzuatta yer alan kesin grev yasaklarından kaynaklanan uyuş- mazlıkların çözülmesinde ILO Sözleşmeleri ile beraber ILO Denetim organlarının da bu içtihat niteliği kazanmış kararlarını göz önüne al- madan karar vermemeleri gerekmektedir. 27 ILO Denetim organları, grevin çalışanların ekonomik çıkarlarını savunma amacı ile kullanıl- masında çok önemli olduğunu vurgulamıştır. Ayrıca “ekonomik çıkar” kavramının geniş yorumlanması gerektiğini ve bu doğrultuda grevi, daha iyi çalışmalar elde etme amacının yanında, çalışanları doğrudan ilgilendiren ve sosyal sorunlara çözüm bulunmasını da kapsayan ey- lemler olarak ifade etmiştir. 28 7 Haziran 1978 tarihli 151 sayılı Kamu Ke- siminde Çalışma İlişkileri Sözleşmesi’nin kamu görevlileri örgütünü tanımlayan 3. maddede “Bu Sözleşmenin uygulanması bakımından ‘Kamu Görevlileri Örgütü’ deyimi oluşumu ne olursa olsun amacı kamu görevlile- rinin çıkarlarını savunmak ve geliştirmek olan herhangi bir örgüt anlamına gelir” şeklinde düzenleme mevcuttur. Ayrıca Sözleşme’nin 9. maddesi “Kamu görevlileri, diğer çalışanlar gibi yalnızca görevlerinin niteliğinden ve statülerinden kaynaklanan yükümlülüklerine bağlı olarak örgütlenme özgür- lüğünün normal olarak uygulanması için gerekli kişisel ve siyasi haklardan yararlanacaklardır” şeklindedir. 29 151 sayılı Sözleşme hakkında belirtil- 26 Metin Kutal, Uluslararası Çalışma Normları Karşısında 1982 T.C. Anayasası’nın Grev Hakkına İlişkin Hükümleri, Osman Güven Çankaya’ya Armağan, Kamu-İş Yayınevi, 2010, s. 329; ILO denetim organlarının, grevin amaçları, kapsamı, türle- ri, koşulları, kısıtlanabileceği durumlar, uygulanması ve yürütülmesi konusunda verdiği kararlar, 87 sayılı Sözleşme’nin grev hakkı konusunda boşluğu doldura- cak derecede uluslararası içtihat oluşturmaktadır. Gülmez, “Dünyada Memurlar …”, s. 147-148; Gülmez, “İnsan Hakları …”, s. 77; Gülmez, “Sendikal Haklar …”, s. 40; Metin Kutal, “Grev Hakkının Uluslararası Normları ve Türk Mevzuatının Bunlara Uyum Sorunu”, Sicil İş Hukuku Dergisi , Yıl: 3, Sayı: 12, 2008, s. 136. 27 Mesut Gülmez, “Anayasa Değişikliği Sonrasında İnsan Hakları Sözleşmelerinin İç Hukuktaki Yeri”, Türkiye Barolar Birliği Dergisi , Sayı: 54, 2004, s. 159; Gülmez, “İnsan Hakları …”, s. 77; Gülmez, “Sendikal Haklar …”, s. 40. 28 Kutal, “Uluslararası Çalışma Normları …”, s. 329. 29 151 sayılı ILO Sözleşmesi, Türkiye tarafından onaylanarak 25 Şubat 1993 tarihinde 21507 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır. Sözleşme metni için bkz. http:// www.ilo.org/ankara/conventions-ratified-by-turkey/WCMS_377291/lang--tr/

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1