Türkiye Barolar Birliği Dergisi 135.Sayı

87 TBB Dergisi 2018 (135) Cem Ümit BEYOĞLU mesi gereken bir husus, Sözleşme’nin 1. maddesi “Bu Sözleşme, diğer uluslararası çalışma sözleşmelerinde bu kesime uygulanabilecek daha elverişli hükümler bulunmadığı durumlarda kamu makamlarınca çalıştırılan herke- se uygulanır” hükmü uyarınca, bu Sözleşme “yedek” bir sözleşmedir. Dolayısıyla, 87 sayılı Sözleşme, sendikal hak ve güvenceler açısından, 151 sayılı Sözleşme’den daha ileri içerik ve kapsamla düzenlendiği için, Türk yasal düzenlemelerinin öncelikle 87 sayılı Sözleşme’ye uy- gun olması, bu sözleşmede yer almayan veya daha elverişli nitelik taşıyan kurallar konusunda ise 151 sayılı Sözleşme’ye uygun olması gerekmektedir. 30 Nitekim, doktrinde 4688 sayılı Kanun’un gerekçesin- deki yanılgı da örnek gösterilerek, sadece 151 sayılı Sözleşme’nin esas alınması, buna karşılık 87 sayılı ILO Sözleşmesi’nin göz önüne alın- mamış olması, kamu görevlilerinin sendikal hakları açısından önem- li bir yanlış olması dolayısıyla eleştiri konusu olmuştur. 31 ILO dene- tim organları “çalışanlar” kavramının, kamu görevlilerini kapsadığını açıkça vurgulamış, ulusal mevzuatta kamu görevlilerinin “çalışanlar” kavramına dahil olmadığından hareketle statü rejimine bağlı tüm me- murlara uygulanan grev yasağını haklı görmemiştir. 32 ILO Denetim organlarının içtihat niteliği kazanmış olan kararları göz önüne alınma- dan, sözleşme metinlerini doğru yorumlamak ve ulusal düzenlemeler yapmak olanaksızdır. Bundan dolayı, her ne kadar kamu görevlileri- nin grev hakkı 87 sayılı ILO Sözleşmesi metninde açıkça yer almasa da, ILO Denetim organları kararlarında uzun zamandır yasal bir hak ola- rak nitelendirildiği vurgulanmalıdır. 33 ILO Denetim organları, içtihat niteliği kazanmış birçok kararında grev hakkı ile sendikal toplantılar düzenleme hakkının sendika özgürlüğünün temel unsurları olduğunu vurgulamış ve grev hakkının da 87 sayılı ILO Sözleşmesi’nin ayrılmaz bir parçası olduğunu ifade etmiştir. 34 index.htm , E.T.: 6.6.2017. 30 Özellikle sendika kurma ve sendikalara üye olma hakkından yararlanacak olan kamu görevlilerinin belirlenmesi ile sendikaların iç işleyiş, yönetim ve etkinlik- lerinin yasal çerçevesinin çizilmesi ve toplu pazarlık hakkının sınırlanması konu- sunda 87 sayılı Sözleşme daha elverişli kurallar içerdiği için, bu Sözleşme’nin esas alınması gerekmektedir. Gülmez, “Aykırılıklarla Dolu …”, s. 5; Görmüş, s. 18. 31 Gülmez, “Uyum Düzenlemeleri …”, s. 256-257. 32 Gülmez, “Dünyada Memurlar …”, s. 206. 33 GülmeZ, “Aykırılıklarla Dolu …”, s. 5. 34 Kutal, “Uluslararası Çalışma Normları …”, s. 329; Mesut Gülmez, “Sendika Hakkı, Toplu Sözleşme ve Grevi de İçeren Toplu EylemHaklarını Kapsar mı?”, Çalışma ve Toplum Dergisi , Ulusal Sosyal Bilimler Kongresi (11. Kongre Özel Sayı), 2008/3, s.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1