Türkiye Barolar Birliği Dergisi 135.Sayı

90 AİHM Kararları Işığında Kamu Görevlilerinin Grev Hakkı üzere, İkiz Sözleşmeler, 87 sayılı ILO Sözleşmesi’nin sendika hak ve özgürlüğü konusunda öncelikli ve kendine üstün tutularak uygulan- ması gerektiğini ve Sözleşmelere taraf olan devletlerin, 87 sayılı ILO Sözleşmesi’nden doğan yükümlülüklerinin devam ettiğini açıkça ifade etmiştir. 43 Bu Sözleşmelerin Türkiye tarafından onaylanmasıyla, kamu görevlilerinin sendika haklarının uluslararası hukukun çizdiği çerçeve içinde herhangi bir ulusal düzenlemeye gerek olmadan kullanmaları mümkün olmuştur. III. Kamu Görevlilerinin Grev Hakkı Kamu görevlilerine sendika hakkı tanınırken, sendikaya da varlık- sal öneme sahip ve baskı aracı olan grev hakkının tanınması gerekir. Grev aracına sahip olmadan sahip olunan sendikal haklar anlamsız ve yetersiz olacaktır. 44 Kamu görevlilerinin grev hakkı tartışmalı bir husus olup, hakkın varlığı konusunda lehte ve aleyhte gerekçeler ileri sürülmüştür. Kamu görevlilerinin grev hakkının olmaması gerektiği- ne yönelik olarak ileri sürülen en yaygın gerekçe, kamu hizmetinin sürekliliği ilkesidir. Halkın yaşamı, güvenliği ve sağlığı için temel nite- lik taşıyan kamu hizmetleri, özel sektörde sunulan hizmetlerden fark- lı olup, kamu hizmetlerinin kesintiye uğramasının devletin işleyişini tehlikeye sokacağı düşünülmektedir. 45 Bir diğer gerekçe ise, grevin işverene yönelik baskı aracı niteliğinin devletin egemen gücü ile bağ- daşmayacağıdır. Ayrıca, kamu görevlilerinin özel sektör çalışanların- da olmayan, ayrıcalıklar içeren özel bir statüden yararlanmalarından ötürü devlete titizlikle bağlı olması dolayısıyla, işçilerin yararlandığı bazı haklardan vazgeçmesi ve yükümlülükler üstlenmesi gerektiği de ileri sürülmüştür. Bunlara ek olarak, 1980 yılı öncesinde grev hare- ketlerinin yoğunlaşması ve grevde kaybedilen işgünü sayısının ciddi 43 Gülmez, “Dünyada Memurlar …”, s. 139. 44 Sendikal haklar kapsamında yer alan toplu görüşme hakkının, grev hakkı olma- dan kullanılması doktrinde “kolektif dilenme”, toplu pazarlık ve grev hakkı olma- yan sendika ise “motoru olmayan lokomotif” olarak nitelenmiştir. Sütçü, Nezih, Kamu Çalışanlarının Toplu Pazarlık ve Grev Hakkı, Legal İş Hukuku ve Sosyal Gü- venlik Hukuku Dergisi , Sayı: 17, 2008, s. 79; 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendika- ları Kanunu, sendika hakkı tanımasına rağmen, toplu sözleşme ve grev hakkını tanımamasından ötürü “topal” olarak da nitelenmiştir. Şebnem Gökçeoğlu Balcı, “Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin ‘Satılmış ve Diğerleri/Türkiye’ Kararı”, Çalışma ve Toplum Dergisi , 2008/2, s. 219; Görmüş, s. 10, 19. 45 Korkusuz, s. 122.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1