Türkiye Barolar Birliği Dergisi 135.Sayı

91 TBB Dergisi 2018 (135) Cem Ümit BEYOĞLU boyutlara varması da grev hakkı aleyhine ileri sürülen bir gerekçe ol- muştur. 46 Bu yönde diğer gerekçeler, grev hakkı tanınmasının serma- yenin kaçışına sebep olacağı, uluslararası belgelerin grev hakkını açık- ça ve net şekilde düzenlemediği, mevcut sistemde Türkiye’deki kamu görevlilerinin verimsiz ve yetersiz çalışmasından dolayı grev hakkı tanınması halinde daha da verimsiz çalışma yürütüleceği gibi daya- naksız ve muğlak düşüncelerden oluşmaktadır. 47 Bunlara karşılık, kamu görevlilerinin de grev hakkına sahip oldukları savunulmuştur. Bu doğrultuda, kamu görevlilerinin tümünün temel hizmetler yerine getirmediği ve hatta birçok özel sektör çalışanının kamu görevlileri ta- rafından yerine getirilen hizmetlerden daha önemli ve yaşamsal hiz- met gördüğü ifade edilmiştir. Dolayısıyla, kamu görevlileri arasında bir ayrım gözetilerek, aksaması halkın tamamının veya bir bölümünün yaşamını, güvenliğini veya sağlığını tehdit edecek “temel kamu hizmet- leri” gören kamu görevlilerine grev kısıtlaması getirilmesi daha uygun olacaktır. Bu yönde bir diğer gerekçe ise, grev yapan kamu görevlile- rinin sadece çalışma koşullarını iyileştirme amacı gütmekte olduğunu, yani devlet egemenliğini haksız bir biçimde ele geçirmeye çalışmadık- ları düşüncesidir. Ayrıca grev hakkının, sendika özgürlüğü kavramına dahil olan bir hak olduğu ve toplu sözleşme hakkı için vazgeçilmez bir tamamlayıcı unsur olduğu da ileri sürülmüştür. Grev hakkı, sen- dika ve toplu sözleşme haklarıyla birlikte çalışma ilişkileri sisteminin üç temel unsurunu oluşturmaktadır. 48 Her ne kadar, kamu görevlile- rinin idare hukukuna tabi olması, evrensel nitelikli sendikal hakların, kamu görevlileri açısından ayrı bir şekilde düzenlenmesini haklı kıl- sa da, bu hakların tamamen yok sayılmasına da neden olmamalıdır. 49 Kamu görevlilerinin grev hakkına sahip olmasına ilişkin öne sürülen diğer gerekçeler, sendikal hakların bir bütün olduğu, dolayısıyla grev hakkını içermeyen sendikal hakların anlamsız ve gereksiz olması ile grev yapma hakkının uluslararası düzenlemelerde yer alması nede- 46 Kutal, “Uluslararası Çalışma Normları …”, s. 326. 47 Korkusuz, s. 122. 48 1960 sonrasında yaşanan somut gelişmeler, kamu görevlilerinin grev haklarına yönelik olarak ileri sürülen görüşlerin temelden yoksun olduğunu ortaya koy- muştur. Grev hakkına ilişkin tartışmalar, grevlerin 1960’lı yıllar sonrası artışı ve grev hakkı konusunda ülkelerin yaklaşımı hakkında ayrıntılı bilgi için bkz. Gül- mez, “Dünyada Memurlar …”, s. 108-132; Sütçü, s. 104-114; Ünal, s. 165-174. 49 Sütçü, s. 79.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1