Türkiye Barolar Birliği Dergisi 136.Sayı
11 TBB Dergisi 2018 (136) Yakup Levent KORKUT / Semih Batur KAYA olarak var olması gerekir. Hatta bu özne, yani yargı iradesi iktidar odakları içerisinde en önemli öznedir; zira denetleme ve dengeleme- nin özü yargı iradesi tarafından gerçekleştirilmektedir. İyi bir yöneti- min, bir diğer ifadeyle hak ve özgürlüklerin yaşam rejimi olduğu bir yönetimin ahlaki temeli bağımsız ve tarafsız bir yargı iradesidir. Çalış- mada iktidar ve yargının iletişim ve etkileşimi analitik bir yaklaşımla ele alınmaya çalışılmıştır. A. İktidar Hobbes’a göre iktidarı kurgulamanın tek yolu bireylerin tüm kud- ret ve güçlerini, tek bir kişiye veya hepsinin iradesini oyların çokluğu ile tek bir iradeye indirgeyecek bir heyete devretmeleridir. Bu yapıl- dığında tek bir kişi halinde birleşmiş olan topluluk, bir devlet olarak adlandırılır. İşte o EJDERHA’nın ya da bir diğer ifade ile “ölümsüz tanrı”nın doğuşu böyle olur. Zira devletteki her bir kimsenin ona ver- diği yetkiyle onun elinde o kadar çok kudret ve güç toplanmış olur ki, o kişi, bu kudret ve gücün dehşetiyle, tüm insanların yurtta barış ve yurt dışında düşmanlara karşı yardımlaşma yönündeki iradeleri- ni bütünleştirip şekillendirmeye muktedir hale gelir. 2 İşte Hobbes’un betimleyici ve tanımlayıcı bu iktidar yaklaşımı iktidarın temel karak- terini ve saf halini yansıtmaktadır. İktidarın tekil ve tekelleştirme du- rumu Machiavelli’de de vardır. Zira ona göre bu olmayınca yok olunur. Prens iktidarını korumak ve devam ettirmek için gerektiğinde ahlaki ve erdem değerlerinden vazgeçebilir ve kötülüğün tüm yollarını kul- lanabilir. Çünkü temel amaç iktidar ve bunun devamlılığıdır. 3 Tekil ve tekel iktidar ve geriye kalanların tamamıyla kul olma 2 Mete Tunçay, Batı’da Siyasal Düşünceler Tarihi, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayın- ları, 5. Baskı, İstanbul 2014, s. 229-230. 3 Machiavelli Yine bu doğrultuda şunu demektedir: Nasıl göründüğünüzü herkes görür, ama çok az kişi gerçekte nasıl olduğunuzu bilir ve o az sayıdaki kişi, arka- larında devletin desteği olan çoğunluğun görüşüne karşı çıkmaya cesaret edemez ve insanların, özellikle de başvurulacak bir mahkemenin olmadığı prenslerin ey- lemlerine gelince önemli olan sonuçtur. Yani bir prens iktidarı ele geçirecek ve koruyacak şekilde bulunmalıdır; başvurduğu yöntemler daima onurlu sayılacak ve herkes tarafından övülecektir, çünkü sıradan insanlar daima bir şeyin görün- tüsüne ve sonuçlarına aldanır. Dünyanın büyük kısmı sıradan insanlardan oluşur ve az sayıda olanlar ancak çok sayıda olanlar dayanacak yer bulamayınca kendi- lerine yer bulurlar. Nicolo Machiavelli, Prens, Remzi Kitabevi, 3. Basım, İstanbul, 2016Prens, s. 87-88.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1