Türkiye Barolar Birliği Dergisi 136.Sayı
130 İntihara Yönlendirme Suçu Doktrinde bu konuyla ilgili dört farklı görüş bulunmaktadır. Ko- nuya 765 sayılı TCK ve eski Basın Kanunu yürürlükte olduğu dönemde değinen Artuk ’a göre, mesele, her somut olayın özelliğine göre ayrı ayrı belirlenmelidir. Buna göre yazının haber niteliği taşıyıp taşımadığı veya ilmi veya edebi niteliğinin bulunup bulunmadığına bakılmalıdır. Şayet yazıda bu nitelikler ağır basıyorsa intihara yardım suçunun oluş- tuğundan bahsedilemez. Buna karşın, yazı, bu niteliklerden uzak ola- rak yalnızca intihara özendirme amacı güdülerek kaleme alınmışsa, diğer koşulların da varlığı halinde belirsiz kişilere karşı intihara ikna ve yardım suçunun oluştuğu kabul edilecektir. 144 Koca , Artuk ’un ortaya koyduğu ölçüye göre hareket edilmesinin doğru olacağını savunmak- tadır. Yazara göre, Basın Kanunu’nun 20. maddesinde, basın mensubu- na tanınan haber verme hakkının sınırının aşılmasına yönelik özel bir düzenleme söz konusudur. İntihar olaylarıyla ilgili haber yazmak suç olarak kabul edilemez, çünkü bu tür olayların basın mensubu tarafın- dan okuyucuya aktarılması haber verme hakkının kullanılması çerçe- vesinde bir hukuka uygunluk nedenidir (TCK m.26/1). Kanun koyu- cunun Basın Kanunu ile yasaklamak istediği husus, intihar olaylarıyla ilgili olarak yapılan haberlerin, haber verme hakkının sınırlarını aşa- rak okuyucuyu intihara özendirme tehlikesi doğurmasıdır. Şayet ba- sın mensubu, intihar olayını haber yaparken, haber verme amacı değil de, intihara özendirme amacı güdüyorsa, yani haber verme hakkının sınırını kasten aşıyorsa, intihara alenen teşvik suçunun faili olacaktır. Buna karşın, yazının haber niteliği ağır basıyor ancak yazı içerik ve üslup olarak okuyucuyu bu olaylara özendirici nitelik taşıyorsa Basın Kanunu’nun 20. maddesi ihlal edilmiş olur. 145 Özbek/ Kanbur/Doğan/ Bacaksız/Tepe ve Artuk/Gökcen/Yenidünya ’ya göreyse sorunun özel-ge- nel kanun ve önceki-sonraki kanun ilişkisinden yararlanılarak çözül- mesi gerekmektedir. Bu görüşteki yazarlara göre, Basın Kanunu özel bir kanun olmakla birlikte, sonraki genel kanun olan 84. maddenin üçüncü fıkrasıyla önceki kanun olan Basın Kanunu’nun 20. maddesi yürürlükten kaldırılmıştır. Başka bir ifadeyle yazarlara göre, intiha- rın basın yoluyla teşvik edilmesi halinde 84. maddenin üçüncü fıkrası 144 Artuk, İntihara İkna ve Yardım Suçu, s.33. 145 Koca, İntihara Yönlendirme, s.31-32.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1