Türkiye Barolar Birliği Dergisi 136.Sayı

202 Vergi Yargısında İstinaf Üzerine Bir Değerlendirme olan- Türkiye’nin Katılım Ortaklığı Belgesi’yle 66 ulusal programında 67 istinaf mahkemelerinin kurulmasının hedefler arasına alındığının da göz ardı edilmemesi gerektiği ifade edilmiştir. 68 IV. 6545 SAYILI KANUNLA VERGİ YARGISINDA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların bir kısmı bölge idare mahkemelerince itirazen incelense de büyük çoğunluğu temyiz talebi üzerine Danıştay’da hukuki denetime tabi tutulmuştur. 6545 sa- yılı Kanun’un gerekçesinde de ifade edildiği üzere idare ve vergi mah- kemelerinin nihai karara bağladığı dosya toplamının yaklaşık yüzde yetmişi Danıştay’da, yüzde otuzu ise bölge idare mahkemelerinde denetlenmektedir. Bu nedenle de dosyaların kesinleşme sürecinin uzaması ve idari yar- gıda istinaf düzenlemesi öteden beri tartışılan bir konudur. 69 Tüm bu tartışmaların sonucunda 6545 sayılı Kanun’la bölge ida- re mahkemeleri istinaf mercileri olarak yapılandırılarak itiraz yerine istinaf kanun yolu düzenlenmiştir. 70 Bu kapsamda, başvuru usulüyle inceleme ve yargılama usulüne ilişkin çeşitli düzenlemeler getirilerek, bölge idare mahkemelerinin vereceği kararlar yeniden düzenlenmiş- tir. Bu değişikliğe paralel olarak diğer kanun yollarında ve yargı örgü- tü sisteminde çeşitli değişiklikler yapılmıştır. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun daha önce itirazın 66 14 Nisan 2003 tarihinde Avrupa Birliği Konseyi tarafından kabul edilen Türkiye için Katılım Ortaklığı Belgesi’nde de istinaf mahkemelerinin kurulmasına ilişkin hazırlıklar öncelikler arasına alınmıştır. (Türkiye İçin Katılım Ortaklığı Belgesi, Devlet Planlama Teşkilatı, Avrupa Birliği İle İlişkiler Genel Müdürlüğü, Ankara 2003, Erişim: 28.06.2013, http://www.abgs.gov.tr/files/AB_Iliskileri/Adaylik- Sureci/Kob/Turkiye_Kat_Ort_Belg_2003.pdf , s. 9). 67 Avrupa Birliği müktesebatının üstlenmesine ilişkin 2003 Yılı Türkiye Ulusal Programı’nda yargının işlevselliğinin güçlendirilmesi, adli ve idari yargı kapa- sitelerinin artırılması başlığı altında, yargının bağımsızlığının ve etkinliğinin güçlendirilmesi ve istinaf mahkemelerinin kurulması öncelikli hedefler arasında belirlenmiştir (2003 Yılı Ulusal Program Dokümanları, Erişim: 28.06.2015, http:// www.abgs.gov.tr/files/UlusalProgram/UlusalProgram_2003/Tr/pdf/IV-24. pdf, s. 697). 68 Akkaya, s. 51. 69 Türk Ceza Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair 6545 sayılı Kanun Gerekçesi, TBMM, Yasama Yılı: 4, Yasama Dönemi: 24, S. 592, s. 11. 70 İmdat Türkay, “Mükelleflerin Vergi Mahkemesi Kararlarına Karşı “İstinaf Yoluna” Başvurması“, Yaklaşım Dergisi , 2014, S. 260, s. 262.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1