Türkiye Barolar Birliği Dergisi 136.Sayı
216 Vergi Yargısında İstinaf Üzerine Bir Değerlendirme ketici Hakem Heyeti’ne başvuru sınırının bile altında kalan bu sınıra ilişkin 6545 sayılı Kanun gerekçesinde de bir açıklama getirilmemiştir. Ayrıca söz konusu sınır, İYUK Ek 1. madde gereğince yeniden değer- leme bakımından artış miktarı bin TL’nin altında kaldığından, getiril- diği tarihten bu yana değişmemiştir. Bununla birlikte temize başvuru için getirilen yüz bin TL’lik parasal sınır, yeniden değerlemeye ilişkin artış miktarıyla birlikte 2017 yılında yüzüçbin TL’ye, 2018 yılında ise yüzonyedibin TL’ye yükselmiştir. 98 İstinafa başvuru bakımından geti- rilen alt sınırın değişmemesiyle birlikte, temyize başvuru bakımından getirilen sınırın yükselmesi, tutarsız bir durum yaratmaktadır. Vergi yargısında 6545 sayılı Kanun ile getirilen parasal sınırlara ilişkin çeşitli değerlendirmeler yapılmıştır. Aynı nitelikte bir vergi su- çunu veya kabahatini işleyenlerin yarattıkları vergi kayıp miktarları veya muhatap tutuldukları parasal yaptırım miktarları esas alınarak yargısal makamlara başvuru hakkının farklılaşabileceği; bu kişilerin farklı yargısal süreçlere tabi tutulmalarının eşitlik ve yargılamada adalet ilkelerine aykırı bir durum oluşturacağı ve benzer durumlarda farklı mahkemeler, örneğin; vergi mahkemesi ve istinaf mahkemesi tarafından farklı kararlar verilmesinin, yargıda birliğin sağlanması bakımından sorunlu bir nokta oluşturacağı ifade edilmektedir. 99 Ben- zer şekilde parasal sınır temel kriter alınarak yargısal süreç belirlendi- ğinde, aynı tarihte aynı suçu işleyen iki mükelleften suçu zamanaşımı süresinin ilk yılında belirlenenle, dördüncü yılında belirlenen arasın- da fark olacağı ve bu farklılığın eşitsiz ve adaletsiz bir durum yarata- cağı düşünülmektedir. 100 Parasal sınır esas alındığında ortaya çıkan bu haller, yalnızca vergi suç ve kabahatleri sonucunda oluşanlar değil; tüm vergi borçları için söz konusu olabilir. Örneğin, dörtbindokuzyüzdoksan dokuz TL’lik vergi tarhı işlemine karşı açılacak davada ilk derece mahkemesinin ka- rarı sonrası istinaf yolu kapalıyken bu miktar beşbin TL’ye çıktığında 98 Söz konusu miktarlar, 490 sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği’nde yer alan 2017 ve 2018 yılına ilişkin yeniden değerleme oranları esas alınarak hesaplan- mıştır. 99 Fevzi Rıfat Ortaç, Hilmi Ünsal, “Türk Vergi Yargısında İstinaf Sistemi ve Muhte- mel Sorunlar/Appeal System in Turkish Tax Law and Probable Concerns”, İstan- bul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 2016, C. 3, S. 1, s. 15, 18. 100 Ortaç, Ünsal, s. 16, 18.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1