Türkiye Barolar Birliği Dergisi 136.Sayı
220 Vergi Yargısında İstinaf Üzerine Bir Değerlendirme aykırı olmadığı savunulmaktadır. Kanun yollarının adil yargılanma hakkının bir gereği olup olmadığı ve Avrupa İnsan Hakları Mahke- mesi nezdinde vergi hukukunda adil yargılanma hakkının ne ölçüde geçerli olduğu tartışmalıdır. Bunun yanında Anayasa’nın 90. madde- siyle iç hukukun bir parçası haline gelen ve temel hak ve özgürlüklere ilişkin bir uluslararası sözleşme olması sebebiyle kanunlar karşısında üstün konumda bulunan Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nde de ka- nun yollarının kaç dereceli olması gerektiğine dair bir hüküm bulun- mamaktadır. Tüm bunlar birlikte değerlendirilerek, gerekçe ve bu konuya iliş- kin tartışmalar göz önüne alındığında istinafın pratik gerekçelerle ge- tirildiği açıktır. Bu pratik gerekçelerden, bölge idare mahkemelerinin hâlihazırdaki varlığı nedeniyle yasal ve fiziksel altyapı bakımından idari yargıda istinafın hayata geçirilmesinin adli yargıya göre kolay olacağı ve kararların önemli bir kısmının istinaf aşamasında kesin- leşmesi bakımından Danıştay’ın iş yükünün azalacağı varsayımı akla yatkındır. Bu durum, Danıştay’ın tam bir içtihat mahkemesine dö- nüşerek asıl kimliğine kavuşmasına da hizmet edebilir. Ancak tüm bu amaçların gerçekleşmesi; alt yapının sağlıklı biçimde kurulması, tecrübeli ve uzman hâkimlerin istinaf incelemesinde yer almaları ve dairelerin ihtiyacı karşılayacak sayı ve nitelikte olması sağlanarak dos- yaların bölge idare mahkemelerinde birikmesi tehlikesinin bertaraf edilmesine de bağlıdır. 105 Bununla birlikte, ancak hak arama özgürlü- ğünün geniş biçimde kullanılabilmesi ve adil yargılamanın gerçekleş- tirilmesi amaçları, istinafı daha kuvvetli bir zemine oturtabilir. Üç dereceli sistemin benimsenmesine paralel olarak, bu sisteme uygun bölge idare mahkemelerinin yapılanması için bir geçiş süreci getirilmiştir. İYUK’a eklenen geçici madde 8’le Adalet Bakanlığı’na, 6545 sayılı Kanun’un yürürlüğe girdiği 28 Haziran 2014 tarihi itiba- 105 Adalet Bakanlığı Adli Sicil İstatistik Genel Müdürlüğü tarafından son yayınlanan Adalet İstatistiği 2016 yılına aittir. Burada bölge idare mahkemelerinin iş durumu içerisinde istinafın oranına bakıldığında oldukça düşük bir rakamla karşılaşıl- maktadır. İstinafın 20 Temmuz 2016 tarihinde yürürlüğe girmesi, bizi bu konuda objektif bir değerlendirme yapabilme imkânı vermemektedir. Bu tehlikelerin ber- taraf edilip edilmediğine yönelik değerlendirmeler, ancak 2017 ve 2018 yıllarına ilişkin istatistikler yayınlandığında yapılabilecektir. Bkz. Adalet İstatistikleri/Ju- dicial Statistics 2016, s. 206, 207, http://www.adlisicil.adalet.gov.tr/AdaletIstatis- tikleriPdf/Adalet_ist_2016.pdf .
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1