Türkiye Barolar Birliği Dergisi 136.Sayı
296 Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin Kıbrısla İlgili Verdiği Kararların KKTC ve Türkiye’ye Etkisi AİHS’in insan hak ve özgürlüklerine ilişkin kuralları, Kıbrıs Cumhuriyeti’nde olduğu gibi, KKTC’nin de iç hukukunun bir parça- sıdır. 7 Nitekim KKTC Yargıtay’ı, önüne gelen pek çok davada bu du- rumu açıkça vurgulamıştır. 8 Anayasa Mahkemesi ise, 26.6.2003 tarihli kararında, AİHS’in KKTC iç hukukunun bir parçası olduğunu ifade etmiş; ancak Sözleşmenin Anayasa gibi üst düzeyde değil de, yasalarla eşit uygulanması gerektiğini vurgulamıştır: “ Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi iç hukukumuzun bir parçası olmakla birlikte hukuk normları hiyerarşisinde Anayasa gibi bir üst norm değildir. Ya- saların Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesine aykrılığını denetleyen ve aykırı olanların iptalini öngören bir iç prosedür yoktur. Dolayısıyle Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi iç hukuk haline gelmiş bir uluslararası sözleşme veya diğer herhangi bir yasa statüsünde kabul edip uygulamamız gerekir ”. 9 Ne var ki KKTC, bağımsız bir devlet olarak tanınmadığı için Av- rupa Konseyi’ne üye olamadığı gibi, Sözleşmeye de taraf değildir. 10 Av- rupa Konseyi organları Konsey’e üye ve Sözleşmeye taraf olarak Kıbrıs Cumhuriyeti’ni tanımaktadır. İşte bu nedenle KKTC’de yaşamakta olan bireyler, iç hukuk yollarını tükettikten sonra, Sözleşmenin ihlalinden dolayı yapabilecekleri başvuruları KKTC aleyhine değil, şikayet konu- larına ve muhatabına göre, Türkiye veya Kıbrıs Cumhuriyeti aleyhine yapmak durumundadır. 11 Nitekim AİHM’in Türkiye ve Kıbrıs Cum- 7 Zaim Necatigil, Kıbrıs Uyuşmazlığı ve AİHM Kıskacında Türkiye, Işık Kitabevi, Lefkoşa 2006, s. 1-23. 8 KKTC Yargıtay/Ceza bir kararında, “Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, KKTC iç hukuku bakımından uygulanırlığı gereken bir yasa olduğuna göre, bir ceza yargılamasında adil bir yargılanma yapılabilmesi için, Avrupa İnsan Hakla- rı Sözleşmesi’nin 6. maddesinin hükümleri dikkate alınmalı ve özellikle madde 6/3(b) fıkrası gereğince, sanığa savunmasını hazırlamak için gerekli zaman ve kolaylıklar sağlanmalıdır” diyerek Sözleşmenin iç hukukta uygulanması gereken bir belge olduğuna dikkat çekmiştir. KKTC Yargıtay Ceza, D. 44/2012, Dava No: 4/2013, Karar Tarihi: 19.6.2013. KKTC Yargıtay Ceza, D. 1-2-3/2001, Dava No: 2/2001, Karar Tarihi: 23.2.2001. 9 KKTC AYM, D. 24/202, Dava No: 4/2003, Karar Tarihi: 26.6.2003, s. 32-34. 10 Murat Metin Hakkı, “Property Wars in Cyprus: The Turkish Position According to International Law”, Ankara Bar Review , 2010/2, 43-56, s. 44. 11 KKTC Yargıtay/Ceza bir kararında bu konu hakkında şu notu düşmüştür: “Gö- rüleceği gibi 39/62 sayılı yasa KKTC’de halen yürürlüktedir ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi bizim iç hukukumuzun bir parçasıdır. Bu durum KKTC’nin Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesine bağlı Avrupa Konseyi üyesi devletlerden
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1