Türkiye Barolar Birliği Dergisi 136.Sayı

307 TBB Dergisi 2018 (136) Özde DEREBOYLULAR / Perçem ARMAN KTFD Hukuku Kıbrıslı Rumların geride bıraktıkları mülkiyet hakları- nı ortadan kaldırmayarak, devletin bu mülkleri idare ve kontrol ede- ceğini, devletin bu mülkler üzerinde sadece kullanım hakkı olabilece- ğini düzenlemekteydi. 50 Ne var ki, KKTC’nin ilanı ve ardından KKTC Anayasası’nın kabulü ile bu hukuki rejim de tamamen değişmiştir. 51 KKTC Anayasası’nın 127. maddesi Türk yurttaşların, güneyde kalan taşınmaz mallarına karşılık Devlet’ten “ eşdeğerde taşınmaz mal veya taz- min ” isteme haklarını saklı tutmaktadır. Devletin Mülkiyet Hakkı başlık- lı 159. maddesi ise, 15 Kasım 1983 tarihinde KKTC sınırları içerisinde bulunan üç tür gayrimenkulün KKTC’nin mülkiyetine geçeceğini ve tapu kayıtlarında gerekli düzenlemelerin yapılacağı hükmünü içer- mektedir. Maddenin 1. fıkrasına göre: “(1) 15 Kasım 1983 tarihinde, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti sınırları içinde bulunan, ve; (a)Tapusu, 16 Ağustos 1960 tarihinden önce Kıbrıs Hükümeti adına ka- yıtlı tüm taşınmaz mallar ile, 16 Ağustos 1960 tarihinden sonra Kıbrıs Cum- huriyetine intikal eden tüm taşınmaz mallar; kamuya ait yollar, sular, su kay- nakları, liman ve sahiller, rıhtım ve iskeleler, göller, dere ve göl yatakları, tarihi kent, bina ve kalıntılar ile kaleler ve bunların alanları, doğal servetler ve yeraltı kaynakları, ormanlar, savunma yapı ve tesisleri ile yeşil saha ve parklar; kamu- ya açık köy ve tarla yolları, kamu hizmetinde kullanılan binalar; (b) Kıbrıs Türk Federe Devletinin ilan edildiği 13 Şubat 1975 tarihin- de terkedilmiş bulunan veya söz konusu tarihten sonra yasanın terkedilmiş veya sahipsiz taşınmaz mal olarak nitelendirdiği veya hüküm veya tasarrufu kmuya ait olması gerekli olup da aidiyeti saptanamamış olan tüm taşınmaz mallar, bina ve tesisler; ile (c) 1960 Kuruluş Andlaşmasında ve ona bağlı eklerde belirlenen askeri AİHM Kıskacında Türkiye, s. 81 vd; Fazlıoğlu, s. 3 vd; Gözlügöl, s. 203 vd.; Ulaş Gündüzler, “Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Avrupa Birliği Adalet Divanı Kararlarının Mülkiyet Sorunu Bakımından Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Hu- kukuna Etkileri”, Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi , C. 15, No. 2, (2016), 23-58, s. 26. 50 Gündüzler, s. 27. 51 KKTC Anayasası mülkiyet hakkını daha farklı bir şekilde düzenlemektedir. Anayasa’nın 36. maddesine göre, “Her yurttaş, mülkiyet ve miras hakkına sahip- tir”. Görüldüğü üzere Anayasa, mülkiyet ve miras hakkını herkese değil, sadece yurttaşlara tanımaktadır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1