Türkiye Barolar Birliği Dergisi 136.Sayı

31 TBB Dergisi 2018 (136) Yakup Levent KORKUT / Semih Batur KAYA Hukuk devletinin gerekleri olarak dikkate alınan yasaların anaya- saya uygunluğunun sağlanması ve yönetimde hukuka bağlılığın yargı denetimine tabi olması ilkeleri, bu denetimin en etkili araçlarından olan yargı iradesinin güvenirliğinin gerçekleştirilmesi gerekir. Zira bu güvenirliği oluşturacak şartların sağlanamaması, bireylerin yargıya duyacakları güven duygusunu sarsacak ve hukuk devleti ilkesi ve top- lumdaki adalet duygusu zedelenecektir. 72 Dolayısıyla yargının tarafsızlığının ve bağımsızlığının sağlanması gerekir. Volcansek’in belirttiği gibi yargının tarafsızlığı ve bağımsız- lığı bir madalyonun iki yüzü gibidir. 73 Locke da bu doğrultuda yasa- ma ve yürütme iktidarlarının birleştiği bir yerde bağımsız, adaletli ve tarafsız bir yargı merciinin olmadığını belirtmektedir. 74 Erdoğan’ın belirttiği gibi yargının bağımsızlığı “anayasal demokrasi”nin ve “hu- kuk devleti”nin esas koşullarından biridir. Özbudun’a göre de yargı- nın siyasi irade karşısında bağımsızlığı, hükümet sistemi ne olursa olsun tüm anayasal demokrasilerin ve onlardan ayrılmaz bir unsuru olarak hukuk devletinin vazgeçilmez bir koşuludur. 75 Bunun nedeni daha çok yargıcın hukuku yorumlarken normların anlamını onlar- dan etkilenen bireylerin görüşlerine uydurmasına yol açacak biçimde baskı altında olmamasına ve maddi olguları değerlendirirken bireysel çıkar veya masalahata uygunluk mülahazalarından etkilenmemesine olan evrensel ihtiyaçtır. Bir başka anlatımla, yargı bağımsızlığının ge- rekçesi, yargıcın kendisine verilen görevleri yerine getirirken iktidar iradesinden gelebilecek müdahalelerden masun olmasıdır. Bu durum, anayasal demokrasi anlayışının doruk noktasıdır. Zira herhangi bir harici etki ve baskıya karşı korunmadığı sürece, yargıç adaleti hukuka uygun olarak ve tarafsızca dağıtacak bir konumda değildir. Dolayısıy- la, yargıcın efendisi hukuk, sadece hukuk olmalıdır. Yargı bağımsızlığı bunun yanında bireylerin hak ve özgürlüklerinin en önemli güvence- lerinden biridir. 76 72 Yavuz Sabuncu, Anayasaya Giriş, İmaj Yayınevi, 9. Baskı, Ankara 2003, s. 85. 73 Mary L. Volcansek, “Appointing Judges the European Way”, Fordham Urban Law Journal , V. 34, 2007, s. 365. 74 John Locke, Hükümet Üzerine İkinci İnceleme, s. 97. Gerçi Locke’un yargı anlayışı önemli bir sorun içermektedir; zira O yargıyı yasama iktidarının ya kendisi ya da bir türevi olarak ele almaktadır. 75 Özbudun, Türkiye’de Demokratikleşme Süreci, s. 147. 76 Erdoğan, Anayasa ve Özgürlük, s. 25.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1