Türkiye Barolar Birliği Dergisi 136.Sayı

322 Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin Kıbrısla İlgili Verdiği Kararların KKTC ve Türkiye’ye Etkisi niyle yetkili olduğu görüşüne varılmıştı. Bu yetki Kıbrıslı Rumların Kuzey’deki mallarına ulaşamadıkları ve mallarını kullanamadıkları olgusu ile ilişkilendirilmiş ve ihlal kararı verilmiştir. Bu görüşe katıl- makla birlikte, somut olaya konu cinayet ile Türkiye’nin adanın Ku- zeyi’ndeki askeri varlığı ile ilgili doğrudan bir ilişkilendirme yapmak mümkün değildir. 100 Bu noktada başvuruda Türkiye’nin karşısına çıkan güçlüklerden biri KKTC Polis Örgütü’nün görev ve yetkilerini Güvenlik Kuvvetleri Komutanlığına bağlı yürütüyor olmasıdır. KKTC Anayasasının geçici 10. maddesinde öngörülen 51/1984 sayılı Polis Örgütü Yasası, Örgüt’ün Başbakanlık ile Güvenlik Kuvvetleri Komutanlığı arasındaki ilişkileri- ni açık bir şekilde ayrımamıştır. Polis, görev ve yetkilerinin Güvenlik Kuvvetleri Komutanlığı’na bağlı olarak yerine getirmektedir. Örgüt’ün işleyişi, çalışması, yönetimi, gözetimi ve denetimi Komutanlık tarafın- dan yürütülmektedir. 101 Güvenlik Kuvvetlerinin başında olan komutan ise Türk Ordusu’nun subayıdır ve görev ve yetkileri bakımından KKTC Başbakanına karşı sorumludur. Özetle, KKTC Polis Örgütü doğrudan KKTC’nin sivil yönetimine bağlı değildir. Bu durum da Türkiye’nin KKTC’deki yetkisizliği tezini önemli ölçüde zayıflatmaktadır. SONUÇ Avrupa insan hakları hukuku açısından Türkiye’nin Kuzey Kıbrıs’ta 1974’ten beri asker bulundurmak suretiyle ulusal sınırları ötesinde etkin ve siyasal güç kullanması, yargı yetkisi alanının Ku- zey Kıbrıs topraklarına uzandığı anlamına gelmektedir. AİHM, Ku- zey Kıbrıs’taki de facto durumdan hareketle özellikle Loizidou/Türkiye ve Kıbrıs/Türkiye başvurularında, Kuzey Kıbrıs’ta etkin siyasal otori- tenin KKTC değil Türkiye olması bakımından, tüm hak ihlallerinin sorumlusunun Türkiye olacağını vurgulamıştır. Böylelikle Mahkeme, Türkiye’nin ulusal sınırları ötesinde ama yargı yetkisi alanında insan haklarını koruma yükümlülüğünü pozitif bir anlayışla açıklığa kavuş- turmuştur. 100 Necatigil, Kıbrıs Uyuşmazlığı ve AİHM Kıskacında Türkiye, s. 228. 101 Necatigil, Kıbrıs Uyuşmazlığı ve AİHM Kıskacında Türkiye, s. 228.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1