Türkiye Barolar Birliği Dergisi 136.Sayı
46 Sendikal Hakların Kullanılmasının Engellenmesi Suçu 6356 sayılı Kanun’dan önceki 2821 sayılı Sendikalar Kanunu’nda 31. maddesindeki düzenlemeye göre; “İşçilerin işe alınmaları; belli bir sen- dikaya girmeleri veya girmemeleri veya belli bir sendikadaki üyeliği muhafaza veya üyelikten istifa etmeleri veya sendikaya girmeleri veya girmemeleri şartı- na bağlı tutulamaz.” Buna aykırı davranan işverenler aynı Kanun’un 59. maddesi uyarınca, sanayi kesiminde çalışan 16 yaşından büyük işçiler için belirlenen asgari ücretin aylık brüt tutarının yarısından az olma- mak üzere ağır para cezasına çarptırılmaktaydı. Ancak bu hükmün, TCK’nın 118. maddesi ile çatışması nedeniyle 37 ve son dönemde geli- şen dekriminalizasyon (suç olmaktan çıkarma) siyaseti kapsamında 6356 sayılı Kanun’da adli para cezasına yer verilmemiş; idari para cezası öngörülmüştür. 38 4688 sayılı Kanun’un 38. maddesine göre; hapis ve adli para ceza- sı ile cezalandırılan bazı sendikal hak ihlalleri, 6356 sayılı Kanun’da hapis ve adli para cezası değil; idari para cezası ile cezalandırılmıştır. Gerçekten, 6356 sayılı Kanun’un “ Ceza Hükümleri” başlıklı 78. maddesi uyarınca, üye olmayı engelleyenler, üye kalmaya veya üyelikten ay- rılmaya zorlayan kişiler, fiilleri daha ağır bir cezayı gerektirmediği takdirde; üyeliği engellenen veya üyelikten ayrılmaya zorlanan her kimse için 1080 TL idari para cezası ile cezalandırılmalıdırlar. 39 Söz konusu madde ile olumlu ve olumsuz sendikal haklar koruma altına alınmıştır. Bu idari yaptırımın, gerekçeli olarak Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürü tarafından verileceği belirtilmiştir. Ancak bu fiiller nede- niyle TCK’nın 118. maddesindeki sendikal hakların kullanılmasının engellenmesi suçu gerçekleştiği takdirde, Kabahatler Kanunu’nun 15. maddesinin son fıkrasındaki içtima hükümleri uyarınca, bu madde hükmü uygulanmayacaktır. Türk Ceza Kanunu’nda özel olarak düzenlenen sendikal hakların kullanılmasının engellenmesi suçu, mehaz kanun olan Alman Ceza 37 Tankut Centel, “Yeni Türk Ceza Kanunu’nda Çalışma Yaşamına İlişkin Düzenle- meler”, Çimento İşveren Dergisi, S. 5, C. 19, 2005, s. 11, http://www.ceis.org.tr / dergiDocs/yeni_turk_ceza_kanunu.pdf, (E.T.: 24.12.2017). 38 Yarsuvat, Çalışma , s. 308. 39 Kanun metninde ödenmesi gereken tutar 700 TL olarak belirtilmiş olsa da; 2017 yılı için ödenmesi gereken ücret, yeniden değerlendirme oranı ile hesaplandığında 1080 TL olarak Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından güncellenmiştir. Güncel tablo için bkz., https://www.csgb.gov.tr/home/announcements/0163/, (E.T.: 17.04.2018).
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1