Türkiye Barolar Birliği Dergisi 136.Sayı

51 TBB Dergisi 2018 (136) Müslüm FİNCAN görevlileri sendikası bakımından ise 4688 sayılı Kanun’un 19. madde- sinde 55 belirtilmiştir. Söz konusu sendikal faaliyetin, sendikal yasaklar kapsamındaki bir fiil olması halinde, TCK’nın 118. maddesinin 2. fık- rasındaki suç oluşmayacaktır. 2. Fiil TCK’nın 118. maddesinde düzenlenen bu suçta, söz konusu suç teşkil eden fiilleri iki şekilde sınıflandırmamız mümkündür. Bu mad- işveren kuruluşları da işçi kuruluşlarına üye olamaz; gerek doğrudan doğruya, gerek temsilcileri veya mensupları veya araya koyacakları diğer kimseler aracılı- ğıyla biri diğerinin kurulmasına, yönetim ve faaliyetine müdahalede bulunamaz. (7) Kuruluşlar siyasi partilerin ad, amblem, rumuz veya işaretlerini kullanamaz. (8) Kuruluşlar ticaretle uğraşamaz. Ancak, kuruluşlar genel kurul kararıyla nakit mevcudunun yüzde kırkından fazla olmamak kaydıyla sanayi ve ticaret kuruluş- larına yatırımda bulunabilir.” 55 4688 sayılı Kanun’un 19. maddesi düzenlenen sendikal faaliyetler; “(1) Kamu gö- revlileri sendikaları ile konfederasyonlar, bu Kanun’daki hükümler çerçevesinde, toplu sözleşme görüşmelerinde taraf olmaya yetkilidir. Sendika ve konfederas- yonlar kuruluş amaçları doğrultusunda toplumsal cinsiyet eşitliğini gözeterek aşağıdaki faaliyetlerde bulunabilirler: (2) a) Genel olarak kamu personelinin hak ve ödevleri, çalışma koşulları, yükümlülükleri, iş güvenlikleri ile sağlık koşulları- nın geliştirilmesi konularında görüş bildirmek ve toplu sözleşmenin uygulanma- sını izlemek üzere yapılacak çalışmalara temsilciler göndermek. b) Devlet perso- nel mevzuatında kamu görevlilerinin temsilini öngören çeşitli kurullara temsilci göndermek. c) Verimlilik araştırmaları yapmak, sonuçlarla ilgili raporlar düzenle- mek, önerilerde bulunmak ve işverenlerle bu konularda ortak çalışmalar yapmak. d) Üyelerin meslekî yeterliliklerinin artırılması ve sorunlarının çözülmesi ile sen- dikal faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik kurs, seminer ve sosyal amaçlı top- lantılar düzenlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve yayınlarda bulunmak. e) Üye- lerin ortak ekonomik ve sosyal hak ve menfaatleri ile personel hukukunu ilgilen- diren konularda ilgili kurumlara ve yetkili makamlara sunulmak üzere çalışmalar yapmak ve öneriler getirmek. f) Üyelerin idare ile ilgili doğacak ihtilaflarında, ortak hak ve menfaatlerinin izlenmesinde veya hukukî yardım gerekliliğinin or- taya çıkması durumunda üyelerini veya mirasçılarını, her düzeyde ve derecedeki yönetim ve yargı organları önünde temsil etmek veya ettirmek, dava açmak ve bu nedenle açılan davalarda taraf olmak. g) Üyeleri ve ailelerinin yararlanmaları için hizmet amacıyla, eğitim ve sağlık tesisleri, dinlenme yerleri, misafirhane spor alanları ve benzeri yerler ile kitaplık, kreş, yuva ve huzur evleri, yardımlaşma sandıkları kurmak ve yönetmek ile herhangi bir bağışta bulunmamak kaydı ile üyeleri için kooperatifler kurulmasına yardım etmek ve nakit mevcudunun yüzde onundan fazla olmamak kaydıyla bu kooperatiflere kredi vermek. h) Yangın, su baskını, deprem gibi tabii afetlerin vukuunda, gerektiğinde üyelik şartı aranmak- sızın nakit mevcudunun yüzde onunu aşmamak kaydıyla afete uğrayan bölgeler- de konut, sağlık ve eğitim tesisleri yapılması amacıyla kamu yararına çalışan der- nekler ve Bakanlar Kurulunca vergi muafiyeti tanınan vakıflar ile kamu kurum ve kuruluşlarına aynî ve nakdî yardımda bulunmak, afete uğrayan bölgelerde konut ve sağlık tesisleri yapmak.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1