Türkiye Barolar Birliği Dergisi 137.Sayı
101 TBB Dergisi 2018 (137) M. Süheyl KARAKAYA nete karşı ne kadar tutucu yaklaşırsa, internet kullanıcılarının tepkisi de o kadar kuvvetli olacaktır. İzlenecek yol dengeli uzlaşımdır. 1.2 Sosyal Medya 1.2.1 Tarihi Esasları 2016 yılı verilerine göre dünya genelinde yedi milyar nüfusa oranla: İnternet kullananlar %46, sosyal medya kullananlar %31, ve mobil uygulamalar aracılığıyla sosyal medya kullananlar %27’dir. 14 Türkiye’de ise toplam nüfusa oranla 2016 verileri şöyledir: Aktif in- ternet kullanıcıları %58, 15 aktif sosyal medya kullanıcıları %53, mobil uygulamalar aracıyla sosyal medya kullananlar ise %46’dır. 16 Ülkemizde ise sosyal medya kavramının kökenleri eskiye dayan- maktadır. 1999 yılında Sedat Özkapan tarafından kurulmuş ekşisöz- lük.com ve takip eden yıllarda incisözlük, uludağsözlük gibi sosyal medya ortamları bugün de popülerliklerini sürdürmektedirler. 1.2.2 Teknik Esasları İnternet Web 1.0 zamanında çoğunlukla tekil katmanlı olarak iş- lemekteydi. Erken topluluklar çoğunlukla; e-mailler, forumlar veya haber grupları(newsgroups) ile kuruluyordu. 17 Ancak bugün Web 2.0 düzeninde yani sosyal medya temelli iletişimde çok katmanlı hale gel- miştir. Sosyal medyayı diğer internet sitelerinden ayıran en önemli özel- liklerden bir diğeri de içeriğin kullanıcı kaynaklı olmasıdır. 18 Web 2.0 öncesinde yalnızca tüketici (consumer) olan internet kullanıcısı yeni ortamda aynı zamanda üretici (producer) rolünü de üstlenip, türetici (prosumer) ye dönüşmektedir. 19 14 http://wearesocial.com/uk/special-reports/digital-in-2016 (Son erişim tarihi: 31.01.2016) 15 http://www.internetworldstats.com/europa2.htm#tr (Son erişim tarihi: 31.01.2016) 16 http://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-stra- tegy/new-global-social-media-research/ (Son erişim tarihi: 31.01.2016) 17 Andreas Splittgerber, (Tarafından düzenlenmiş), Praxishandbuch Rechtsfragen Social Media, 2014, De Gruyter Berlin, s. 1 ve 2; Hornung/Müller-Terpitz, s. 12; Kaya, 77. 18 Splittgerber/Diğerleri, s. 164; Kaya, s. 77 ve ilgili OECD raporu için bkz: s. 85. 19 van den Bulck, Hilde, Routledge Media Law, s. 18; Splittgerber/Diğerleri, s. 4; Kaya, s. 78.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1