Türkiye Barolar Birliği Dergisi 137.Sayı

136 7139 Sayılı Kanun Kapsamında Ormancılık ve Su Tahsisi ile Arazi Toplulaştırılmasının Anayasallığı kamu veya özel tüm ormanların yönetiminde geçerli olan, 05.02.2008 tarihli Orman Amenajman Yönetmeliği’nin 52. maddesi k bendinde; 3 “Dere, nehir, ırmak ve baraj gibi su yüzeyine sahip alanların etrafında oluş- turulan ve ekosistem sağlığı açısından önemli olan ormanlık alanlar ayrılarak buralara uygulanacak özel silvikültürel işlemler önerilir.” denilmektedir. Balcı’nın belirtiğine göre, bu gibi yerlerde bir orman şeridi bırakılmalı ve bu şeridin genişliği arazi eğimi % 1 arttığında 0,6 m artmalıdır. 4 Gö- rüldüğü gibi, su kıyıları çevresel ilişkileri dışlanarak yönetilebilecek yerler değildir. Bu yerler, orman olarak kullanıldığında daha özel bir ilgiyi gerektirmektedir. 7139 sayılı Kanun’un 2. maddesini, sistematik yorum gereği Anayasa’nın 43, 56, 63, 168 ve 169. maddeleri ile birlikte ele almak ge- rekir. Bilindiği gibi, Anayasa’nın 43’üncü maddesi, kıyıların, Devletin hüküm ve tasarrufu altında olduğunu, deniz, göl ve akarsu kıyılarıyla, sahil şeritlerinden yararlanmada öncelikle kamu yararının gözetilece- ğini ifade etmektedir. 7139 sayılı Kanun’un 2. maddesinin de, tüm kı- yıları kapsamasa da, Anayasa’nın ifade ettiği kıyı tanımının içerisinde yer aldığı açıktır. Bu nedenle, maddenin konu edindiği yerlerde güneş enerjisine yapılacak kiralamanın yarattığı kamu yararı ile bu alanların doğal halleriyle oluşan kamu yararını karşılaştırmadan yapılacak, ki- ralama veya arazi tahsislerinin, Anayasa’nın 43. maddesine uyan bir işlem olacağını iddia etmek güçtür. Diğer yandan, güneş enerjisi paneli yerleştirilen bir yerde, başkaca kamusal yararlanmayı, örneğin amatör veya profesyonel balıkçılık yapabilmeyi, birlikte düşünmek olanaksız- dır. Bu nedenle, güneş enerjisi panelleriyle aynı mekânı kullanmayı gerektiren faydalarla ilgili toplumsal kesimlerin, bu alanlardan yarar- lanamaması, söz konusu yerlerin devletin hüküm ve tasarrufundan çıkması konuları birlikte değerlendirildiğinde, yine Anayasa’nın 43. maddesine aykırı bir durum ortaya çıkmaktadır. Baraj ve göletlerin çevresiyle ilgili bir kararın, Anayasa’nın 56. maddesinden bağımsız düşünülmesi olanaksızdır. Bu nedenle, 7139 sayılı Kanun’un 2. maddesiyle yapılacak güneş enerjisi sistemlerinin, mental Management 77 (2005) 12–21. 3 Çevre ve Orman Bakanlığı, 2008: Orman Amenajman Yönetmeliği, Orman Genel Müdürlüğü, Ankara…... 4 Nihat Balcı, Toprak Koruması, İstanbul Üniversitesi Yay. İstanbul 1996, s.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1