Türkiye Barolar Birliği Dergisi 137.Sayı
153 TBB Dergisi 2018 (137) Kenan OK/Uğur URUŞAK/Osman Korkut KANADOĞLU tadır. Bu nedenle, hem kamu yararı yerine zararı oluşturan hem de toplumsal adaleti zedeleyen bir düzenlemedir. Bedelsiz devredilen tesislerin 3. kişilere kiralanması halinde, ödenecek kira bedelinin nasıl belirleneceği de Kanun’da açık biçimde düzenlenmemiştir. Bu nedenle öngörülebilir değildir. 7139 sayılı Kanun’un 11. maddesinin son paragrafı, Kanun’un eski halinin tekrarı gibi görünse de, “baraj havzalarında” ifadesinin metin- den çıkarıldığı görülmektedir. Bir yandan ormanda izin verilen faaliyet çeşitleri artırılırken, diğer yandan izne konu olabilecek orman alanının kapsamı daha da artırılmış, “ormanların korunması ve sahalarının genişletilmesi için gerekli” tedbirleri içermeyen bir düzenleme geti- rilmiştir. İzin verilebilecek alanlara “baraj havzalarının” da girmesiyle birlikte, verilecek izinlerin bu barajlarda toplanan suları kullananların, yararlandıkları suyun miktarı ve niteliğini de değiştireceğinden, konu Anayasanın su ve yaşam hakkıyla ilgili maddelerini de ilgilendirir bir hal almaktadır. Her şeyden önce 18. maddenin son fıkrasında, yangın görmüş ormanlarda, gençleştirmeye ayrılmış veya ağaçlandırılan sahalarda arkeolojik kazı ve restorasyon veya odun kömürü, terebentin, sakız, katran vb. faaliyetlere izin verilemeyeceği şeklinde bir hüküm bulun- ması da aslında izin istenen bu faaliyetlerin üstün bir kamu yararı ta- şımadığını göstermektedir. 1.4. Dikili Satışlar ve Orman Köylülerinin Hakları 7139 sayılıKanun’un12.maddesi ile6831 sayılıOrmanKanunu’nun değiştirilen 30. maddesi, “Devlet ormanlarından elde edilen diki- li ağaç da dâhil orman ürünlerinin piyasa satışlarında açık artırma esastır. Kamu kurum ve kuruluşlarının ihtiyaçları ile lüzum ve fay- da görülen veya acele olarak satış yapılmasını gerektiren hallerde, her türlü orman ürünü piyasa fiyatı üzerinden tahsisen satılabilir. Amenajman plan verilerine uygun olarak dikili ağaç da dâhil orman ürünlerinin satışları beş yıllık süreleri geçmemek üzere, yıllara sâri olarak da yapılabilir.” şeklini almıştır. 7139 sayılı Kanun’un 12. maddesini de Anayasa’nın 2, 7, 13, 17, 56, 63 ve 169. maddeleriyle ilişkilendirmek mümkündür. Yukarıda bu maddelere yönelik açıklamalar yapıldığından, burada yalnızca 17 ve
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1