Türkiye Barolar Birliği Dergisi 137.Sayı

158 7139 Sayılı Kanun Kapsamında Ormancılık ve Su Tahsisi ile Arazi Toplulaştırılmasının Anayasallığı cak kanunla sınırlanabileceğini” belirtmektedir. 20 Müdahalenin kanu- na dayalı olması, iç hukukta müdahaleye ilişkin yeterince ulaşılabilir ve öngörülebilir kuralların bulunmasını gerektirmektedir. 21 Kanun’un varlığı kadar kanun metninin ve uygulamasının da bireylerin davra- nışlarının sonucunu öngörebilecekleri kadar hukuki belirlilik taşıması gerekir. Bir diğer ifadeyle, kanunun kalitesi de kanunilik koşulunun sağlanıp sağlanmadığının tespitinde önem arz etmektedir. 22 Buna kar- şılık madde kapsamında kamu kurum ve kuruluşlarının ihtiyaçları, lüzum ve fayda görülen haller, acele olarak satış yapılmasını gerek- tiren hallerin belirsiz olduğu, somutlaştırılamadığı ve takdir yetkisini yürütme ve idareye devrederek Anayasa’nın 7. maddesine aykırı dav- ranıldığı ortadadır. 7139 sayılı Kanun’un 12. maddesini sadece yaptığı eklemelerle ele almak yeterli değildir. Bu madde ile 6831 sayılı Kanun’un 30. mad- desinin ikinci cümlesini oluşturan “Açık artırmaya arz edilen orman ürünlerinin miktar ve vasıf itibariyle mahalli ihtiyaçlara ve satış icaplarına uygun partiler halinde ayarlanması zorunludur.” hük- mü kaldırılmıştır. Oysa bu cümle ile “yerel orman endüstri kurumlarının hammadde tedarikinde sıkıntı yaşamaması, ormanların gelir getirici etkilerin- den öncelikle yerel endüstri kuruluşları ile esnafın yararlandırılması” hedef- lenmiştir. Gerçekten de, küçük ve orta ölçekli orman endüstri kurum- ları ile yerel marangoz atölyelerinin, el sanatları imalatçılarının, küçük sermaye birikimleriyle büyük hacimli satış partilerinden mal alabil- mesi oldukça güçtür. Yasa koyucu bu durumu dikkate alarak, böyle bir cümleyi mevzuata eklemişken, yapılan yeni düzenleme ile yerel ihtiyaçlar, orman – yerel toplum bağı koparılmakta, ormanlarından yararlanamayan, ormanlarına yabancılaşan, böylelikle ormanlarına duyarlı olma ihtiyacı hissetmeyen toplum kesimleri oluşturulmak is- tenmektedir. Bu nedenle, belirtilen cümlenin çıkarılması, Anayasa’nın 170. maddesindeki orman köylülerinin kalkındırılması anlayışına za- rar verebilecek, anayasaya aykırı bir düzenlemedir. Yukarıda yapılan açıklamalardan da görülebileceği gibi, 7139 sayılı Kanun’un 12. maddesiyle yapılan düzenlemenin, hangi tip or- 20 Ali Ekber Akyol ve diğerleri, B. No: 2015/17451, 16.2.2017, § 51. 21 Türkiye İş Bankası A.Ş. [GK], B. No: 2014/6192, 12.11.2014, § 44. 22 Necmiye Çiftçi ve diğerleri, B. No: 2013/1301, 30.12.2014, § 55.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1