Türkiye Barolar Birliği Dergisi 137.Sayı

172 7139 Sayılı Kanun Kapsamında Ormancılık ve Su Tahsisi ile Arazi Toplulaştırılmasının Anayasallığı limsel yönden orman sayılan alanlardır. Buraların orman rejimi dışı- na çıkarılarak yerleşime açılması taraf olduğumuz Biyolojik Çeşitlilik Yasası’na da açıkça aykırıdır. Bu nedenle çevresel-ekolojik açıdan bir- çok işlevi yerine getirmekte olan bu alanların insan kullanımı odaklı başka kullanım tiplerine dönüştürülmemesi gerekir. 31 Maddenin ilk fıkrasının sonuna eklenen “orman sınırları dışına çıkartılan alanın iki katından az olmamak üzere Devletin hüküm ve tasarrufu altında veya Hazinenin özel mülkiyetinde bulunan taşın- mazlar Orman Genel Müdürlüğü’ne orman tesis etmek üzere tahsis edilir.” şeklindeki hüküm yanıltıcıdır. Ormanların korunmasında esas olan orman örtüsünün, orman niteliğinin kaybolmamasıdır. Orman sayılmayan bir takım hazine arazilerinin orman vasfını kazanması yüz yılları aşan uzun bir süreyi gerektirir. Dolayısıyla orman alanı den- gelense de orman varlığının dengelendiği söylenemez. Orman olarak kullanılması gereken yerlerin orman rejimine alınması hiçbir koşul veya karşılık olmaksızın zaten devletin görevidir. Başka bir orman ala- nı oluşturmak, bir ormanı tahrip etmek, kalıcı olarak yok etmek hakkı doğurmaz. Getirilen Ek Madde 16. Anayasa’nın 10. ve 169. maddeleri- ne açıkça aykırıdır. 32 Ayrıca bu düzenlemenin fiiliyatta uygulanabilme olasılığı da çok düşüktür. Bugün ağaçlandırılabilecek hazine arazisi bulunabildiğin- de, zaten ağaçlandırma için tahsis talebi yapılabilmekte, fakat uygun arazi bulunamadığı için bu olanak kullanılamamaktadır. Dolayısıyla, getirilen hüküm hayata geçirilebilecek bir hüküm değildir. Bu kanun tasarısı, ormanların devlet eliyle tahrip edilmesine, Sultanbeyli gibi or- man alanlarına kurulan yerleşim yerlerini yasal hale getirmeye, devle- te sıcak para girişi sağlamaya yönelik bir düzenlemedir. Anayasa’nın 169. maddesinde devlet ormanlarında yapılacak da- raltma, 31.12.1981 tarihinden önce yasadaki orman tanımına göre or- man vasfı kaybolmuş alanlar ile orman olarak muhafazasında bilim ve fen bakımından hiçbir yarar görülmeyen, aksine tarım alanlarına dönüştürülmesinde kesin yarar olduğu tespit edilen yerler ile sınırlı- dır. Ancak yasa tasarısındaki “ bilim ve fen bakımından orman olarak muhafazasında hiçbir yarar görülmeyen ve tarım alanına dönüştürül- 31 İbid. 32 İbid.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1