Türkiye Barolar Birliği Dergisi 137.Sayı

174 7139 Sayılı Kanun Kapsamında Ormancılık ve Su Tahsisi ile Arazi Toplulaştırılmasının Anayasallığı Böylece, orman köylüsünün ormanları tahribi önlenerek ulusal eko- nomiye katkıda bulunması sağlanmak suretiyle üretici haline getirilip kalkınması amaçlanmıştır. 35 Ek madde 16 ile getirilecek düzenlemele- rin, Anayasa’nın 170. maddesinde öngörülen amaca uygun olması ge- rekeceğinde kuşku yoktur. Orman niteliğini yitirdiği için orman sınır- ları dışına çıkarılan yerlerin, orman köylüsünün yararlanmasına tahsis edilmesi gerekir. Başka bir söyleyişle, ormanların tahribinin önlenerek ulusal ekonomiye katkısının sağlanması ve orman köylüsünün üretici haline getirilip kalkındırılması için orman sınırları dışına çıkarılan yer- lerin yalnızca orman köyleri halkının nakli ve yerleştirilmesi amacıyla değerlendirilmesi öngörülmüştür. 36 Orman niteliğini yitiren yerleri kullanan kimselerin orman köy- lüsü olup olmadıkları gözetilmeden, fiili kullanım durumları dikkate alınarak orman arazisinin özel mülkiyete geçmesini öngören Ek Mad- de 16’daki bu düzenleme, Anayasa’nın 170. maddesine de aykırıdır. Yukarıda açıklanan tüm sebeplerle Ek Madde 16, Anayasa’nın 2, 7, 10, 13, 56, 63, 169, 170. maddeleri ile Avrupa’nın Yaban Hayatı ve Yaşama Ortamlarını Koruma Sözleşmesi’nin 1, 2, 3, 4, 5, 6 ve 7; Ram- sar Sözleşmesi’nin 1, 2, 3, 4 ve 5; Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesi’nin 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ve 11; Kuşların Himayesine Dair Milletlerarası Sözleşme’nin 1 ve 2 ve Dünya Kültürel ve Doğal Mirasın Korunması Sözleşmesi’nin 1, 2, 3, 4, 5 ve 6. maddelerine aykırıdır. 1.8. Milli Parklar 7139 sayılı Kanun her ne kadar DSİ ve OGM çalışmalarına odaklan- mış görülse de Milli Park yönetimiyle ilgili maddeler de içermektedir. 7139 sayılı Kanun’un 24. maddesiyle “ 9.8.1983 tarihli ve 2873 sayılı Mil- li Parklar Kanunu’nun 17 nci maddesinin birinci fıkrasının ikinci cüm- lesi yürürlükten kaldırılmıştır”. Yürürlükten kaldırılan cümle ise “Bu gelirler, münhasıran bu Kanun gereği ihtiyaç duyulan mal, hizmet ve yatırımların finansmanında kullanılır.” hükmünü içermekteydi. Maddenin ifade ettiği gelirler, aslında kamu gelir kaynaklarıyla karşılaştırıldığında pek de büyük sayılamayacak gelirlerdir. Ancak, milli parklara ve diğer korunan alanlara ayrılan kamu bütçesinin sı- nırlılığı dikkate alındığında, önemsenebilecek bir gelirdir. Yapılan 35 E. 2009/24, K. 2011/75, Kt. 12.5.2011. 36 E. 1995/13, K. 1995/51, Kt. 27.9.1995; E. 2001/382, K. 2002/21, Kt. 23.1.2002.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1