Türkiye Barolar Birliği Dergisi 137.Sayı
181 TBB Dergisi 2018 (137) Kenan OK/Uğur URUŞAK/Osman Korkut KANADOĞLU müdahale edilmekte, mülklerine el konulabilmektedir. Vatandaşın mülkiyet hakkı, bağ bahçesinden geçimini sağlayan tarım hayvancılık yapan çiftçinin geçimlik yaşam hakkı yok sayılmaktadır. Toprak top- lulaştırma ile tarlalara, bağlara bahçelere zorla el konarak endüstriyel tarıma açılmaktadır. Çiftçilerin yönetiminde olduğu demokratik kitle örgütü sulama birlikleri bu yolla işlevsizleştirilmekte, çiftçilerin kuru- mu olmaktan çıkarılmaktadır. Topraklarını toplulaştırarak çiftçinin, geçimlik üretimden yoksun bırakacak, endüstriyel tarımı öne alan bu düzenlemeler, genetiği değiştirilmiş organizmaların (GDO) üretimle- rinin de önünü açacaktır. Bu haliyle bu hükümler, Anayasa’nın 17, 35, 44, 45, 56, 63, 170 ve 171. maddelerine de aykırıdır. b) 7139 sayılı Kanun’un 7. maddesi ile 6200 sayılı DSİ Genel Mü- dürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun’a ek 9. madde ile eklenen “Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar DSİ’nin bağlı olduğu Bakanlık tarafından yürürlüğe konulan yönet- melikle belirlenir.” hükmüne ilişkin şu değerlendirmeler yapılabilir; Tek bir kanun maddesinde (Ek md. 9) çok sayıda maddede düzen- lenmesi gereken konular yer almaktadır. 15 fıkrada düzenlenen bu çok geniş madde kapsamında, son fıkra hükmü dışında ayrıca fıkralarda da yürütme ve idarenin çıkaracağı yönetmeliklere göndermede bulu- nulmuştur. Ancak Anayasa’nın 35. maddesinin ikinci fıkrasında, mül- kiyet hakkının ancak kamu yararı amacıyla kanunla sınırlanabileceği belirtilmek suretiyle mülkiyet hakkına yönelik müdahalelerin kanun- da öngörülmesi gereği açıkça ifade edilmiştir. Buna karşılık madde kapsamında proje idaresinin niteliği, tahsis edilecek arazinin özellikle- ri gibi konuların belirsiz olduğu, somutlaştırılamadığı gibi bu konular- da düzenleme yetkisi yürütme ve idareye devredilerek Anayasa’nın 7. maddesine aykırı davranılmıştır. 2.3. Toplulaştırma Yoluyla Mülkiyet Hakkının İhlali a) 6200 sayılı DSİ Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hak- kında Kanun’un ek 9. maddesinde yer alan; “Arazi toplulaştırma ve tarla içi geliştirme hizmetleri uygulanacak arazi üzerinde, DSİ veya proje idaresi tarafından yapılacak fiili uygulamalar, hak sahiplerinin iznine tabi değildir. Arazi toplulaştırma ve tarla içi geliştirme hizmet- leri yürütülen alanlarda tarımsal faaliyetleri kısıtlamaya DSİ veya proje idaresi yetkilidir” hükmü de Anayasa’ya aykırıdır. Şöyle ki;
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1