Türkiye Barolar Birliği Dergisi 137.Sayı

195 TBB Dergisi 2018 (137) Kenan OK/Uğur URUŞAK/Osman Korkut KANADOĞLU 3.3.1. Su Tahsisi ve Yasama Yetkisinin Devri 7139 sayılı Kanun’un 2. maddesi ile DSİ Genel Müdürlüğü’nün görevleri arasına “Su tahsislerini yapmak” da eklenmiştir. Yine aynı Kanun’un 7. maddesine göre; “İlgili kanunların verdiği yetkiye isti- naden su kaynaklarının diğer kamu kurum ve kuruluşlarınca tahsi- si, kiralanması, ruhsatlandırılması gibi işlemlerde DSİ’nin görüşü alınır. Bu halde DSİ tarafından ayrıca tahsis işlemi yapılmaz. Su tahsisine ilişkin usul ve esaslar DSİ tarafından yürürlüğe konulan yönetmelikle belirlenir.” Yukarıdaki tespitler ışığında 7139 sayılı Ka- nun’daki su tahsisine ilişkin düzenlemelerin anayasallığı çeşitli açılar- dan irdelenmelidir. Her şeyden önce su tahsisine ilişkin usul ve esasların yönetmelik- le düzenlenmesi, yasama yetkisinin devredilmezliği ilkesine aykırıdır. Hangi kurum ve kuruluş tarafından kimlere, hangi miktarda ve ne gibi koşullarda su tahsis edileceğinin yasa koyucu tarafından belirlen- meyip, idareye bırakılması, Anayasa’nın 7. maddesinde düzenlenen yasama yetkisinin devredilmezliği ilkesini ihlal etmektedir. Anayasa Mahkemesi’nin bu ilkeye ilişkin çok sayıda kararından çıkan sonuç şöyledir; “Mahkemeye göre, yasama organı yürütme organına veya idareye yetki verirken, bunun yasama yetkisinin devri niteliğinde ol- maması için, düzenlenecek alanın “esaslı konular”ının kanunda “yete- rince belli” edilmiş, “temel ilkelerinin hepsinin kanunda konulmuş”, “amaç ve hedefinin” açıklanmış, “sınırlarının ve çerçevesinin yeterince iyi belirlenmiş” olması gerekir. (…) Böyle bir kanuna dayanarak, yü- rütme organının yapacağı işlemler de, objektif nitelik taşımalı, keyfi uygulamalara sebep olacak çok geniş takdir yetkisi verilmemelidir”. 52 Bu içtihada aykırı olarak 7139 sayılı Kanun’un su tahsisini dü- zenleyen maddelerinde, bu alanın esaslı konuları yeterince belli edil- memiştir. Temel yönlerde idarenin düzenleyici kurallar koyması Anayasa’ya uygun olmayacaktır. Nitekim tahsis edilecek suyun mik- tarının açık ve somut olarak belirlenmemesi, nehir ve yeraltı sularının gereğinden fazla çekilmesine ve sonuçta çölleşme tehlikesine yol aça- caktır. Bir zamanlar Washington’un üç katı büyüklüğünde olan Akşe- icin-hukuki-dayanaklar-tolga-sirin/. (12.05.2018) 52 Cengiz Arıkan, Türk Anayasa Hukukunda Yasama Yetkisinin Devredilmezliği İlkesi, Yetkin Yayınevi, Ankara 2011, s. 122.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1