Türkiye Barolar Birliği Dergisi 137.Sayı
204 7139 Sayılı Kanun Kapsamında Ormancılık ve Su Tahsisi ile Arazi Toplulaştırılmasının Anayasallığı yucunun kamu alacağının tahsilinin güvenceye bağlanması yolunda düzenleme yapmasında kamu yararı bulunmadığı söylenemez. Ancak buradaki su kullanımdan doğan alacak, yalnızca kamuya ait olması söz konusu bir alacak değildir. Özel kişilere su tahsisini mümkün kı- lan yasal düzenlemeler sonrasında bu konudaki alacak artık kamunun alacağı olmaktan çıkmış, özel kişilere ait bir hak haline gelmiştir. Özel kişilerin haklarını nasıl arayacağı ise zaten hukuken tanımlanmış du- rumdadır ve bu konuda ayrıcalıklı bir konum yaratmaya gerek yoktur. Ayrıca ilgili Kanun hükmünde, su bedeli alacağının tahsilinin ris- ke girmesi koşulu da öngörülmemiştir. Dolayısıyla mahsup kararının alınabilmesi için bu alacağın tahsilinin riske gireceğine ilişkin ciddi karinelerin bulunması şartlarının bir arada gerçekleşmesi gerekir. Bu şartın gerçekleşip gerçekleşmediğine ilişkin bir denetim süzgeci de te- min edilmemiştir. 60 Bütün bu hususlar dikkate alındığında, su hizmeti sunucusunun alacaklarının ödenmesi için gereken koşulların Kanunda açık, net ve anlaşılır bir biçimde düzenlenmediği ve Kanun’un, tarımsal faaliyette bulunan köylü ve çiftçinin menfaatlerini göz ardı ettiği anlaşılmakta- dır. Bu durumda, su bedeli borçlusu çiftçi için katlanılamaz bir yük getirdiği ve teşvik alacaklarının ödenmesinin durdurulması tedbirinin açıkça ölçüsüz olduğu sonucuna ulaşılmaktadır. Açıklanan bu sebep- lerle anılan hüküm, mülkiyet hakkını ihlal etmektedir. Maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasların, DSİ tarafından yürürlüğe konulan yönetmelikle belirleneceği de hüküm altına alın- maktadır. Ancak kanunun kalitesi de kanunilik koşulunun sağlanıp sağlanmadığının tespitinde önem arz etmektedir. 61 Buna karşılık mad- de kapsamında vadesi geldiği halde ödenmeyen borcun belirsiz oldu- ğu, somutlaştırılamadığı ve bu konuyu düzenleme yetkisi yürütme ve idareye devredilerek Anayasa’nın 7. maddesine aykırı davranıldığı ortadadır. c) 7139 sayılı Kanun’un 5. maddesi ile 6200 sayılı DSİ Kanunu’nun değiştirilen 25/1-b maddesinin içerdiği “Genel Müdürlük tarafından gerçekleştirilen arazi toplulaştırması işlemleri için yapılan harca- 60 Krş. E. 2014/177, K. 2015/49, Kt. 14.5.2015. 61 Necmiye Çiftçi ve diğerleri, B. No: 2013/1301, 30.12.2014, § 55.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1