Türkiye Barolar Birliği Dergisi 137.Sayı
206 7139 Sayılı Kanun Kapsamında Ormancılık ve Su Tahsisi ile Arazi Toplulaştırılmasının Anayasallığı 3.4. Sulama Kooperatifleri 7139 sayılı Kanun’un 7. maddesi ile 6200 sayılı DSİ Genel Müdür- lüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun’a ek 10. madde ile eklenen “Sulama kooperatiflerinin kurulmasına izin vermek, sula- ma kooperatiflerini denetlemek, bunların eylem ve işlemlerinin hu- kuka uygun olarak neticelendirilmesi için gerekli tedbirleri almak, DSİ’nin yetkisindedir./DSİ’nin sulama tesislerini işleten koopera- tiflerden finansal ve mali yapısının sürdürülemez olduğu tespit edi- lenlerle yapılmış olan devir sözleşmeleri DSİ’nin teklifi ve Bakanın onayıyla feshedilir. Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar DSİ tarafından belirlenir” hükmü Anayasa’nın 2, 7, 35, 48 ve 171. maddelerine aşağıdaki gerekçelerle aykırıdır. Anayasa’nın 2. maddesinde yer alan hukuk devletinin temel il- kelerinden biri “belirlilik ilkesi ”dir. Bu ilkeye göre, yasal düzenlemele- rin hem kişiler hem de idare yönünden herhangi bir duraksamaya ve kuşkuya yer vermeyecek şekilde açık, net, anlaşılır ve uygulanabilir olması ayrıca kamu otoritelerinin keyfi uygulamalarına karşı koru- yucu önlem içermesi gerekir. Yine Anayasa’nın 7. maddesinde göre, Anayasa’da kanun ile düzenlenmesi öngörülen konularda yürütme organına genel ve sınırları belirsiz bir düzenleme yetkisinin verilmesi olanaklı değildir. Kanun koyucu, sulama kooperatiflerinin denetimi yönünden bir ayrıma gitmiştir. Bu kooperatiflerin diğer kooperatiflerden farklı ola- rak kurulmalarına izin verilmesi, denetlenmesi, eylem ve işlemlerinin hukuka uygun olarak neticelendirilmesi için gerekli tedbirleri alma yetkisi DSİ’ye verilmiş, ayrıca sulama tesislerini işleten kooperatifler- den finansal ve mali yapısının sürdürülemez olduğu tespit edilenlerle yapılmış olan devir sözleşmelerinin DSİ’nin teklifi ve Bakanın onayıy- la feshedileceğini kurala bağlamıştır. Sulama kooperatiflerinin denetiminin idare tarafından yapılabil- mesine yönelik herhangi bir objektif ölçüt getirilmemiştir. Bu ölçütle- rin belirtilmemesi, bir eksiklik oluşturmaktadır. Bu niteliği itibarıyla, kuralla idareye bırakılan denetleme yetkisinin çerçevesinin çizilmemiş olduğu anlaşılmaktadır. Bu nedenle, bu konudaki yetkileri idareye devreden kural, yasama yetkisinin devri niteliğini taşıyan belirsiz bir içeriğe sahiptir. 63 63 Krş. E. 2013/66, K. 2014/19, Kt. 29.1.2014.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1