Türkiye Barolar Birliği Dergisi 137.Sayı
207 TBB Dergisi 2018 (137) Kenan OK/Uğur URUŞAK/Osman Korkut KANADOĞLU Ayrıca sulama kooperatifleri, dernek veya kamu kurumu niteli- ğindeki meslek kuruluşu olmayıp; tüzel kişiliği bulunan bazı özellik- leriyle derneklere bazı özellikleriyle de kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarına benzeyen kendine özgü bir meslek örgütlenme- sidir. Bu niteliği ile Anayasa’nın 135. maddesinde düzenlenen kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları kapsamında değerlendirmek de uygun değildir. Bu açıdan “finansal ve mali yapının sürdürülemez olduğunu tespit” gibi özel hukuk kavramlarıyla denetim yapılmasını ve DSİ’ye Sulama Kooperatifini, bakanın onayı ile feshedebilme yet- kisi veren bu düzenleme Anayasayla kooperatiflere tanınan faaliyet özgürlüğünü ve teşebbüs serbestisini ihlal etmektedir. Bu durumun mevcut sulama kooperatiflerinin işleyişlerinde aksamalara ve sorunla- ra neden olabileceği de açıktır. Öte yandan Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, sulama koo- peratifleri konusunda gerekli birikim, personel ve donanıma sahiptir. Bakanlıktan bu yetkinin devralınıp kullanılması, su kooperatifleri ko- nusunda uygulamadaki süreklilik ve hukuki istikrarı bozacaktır. 3.5. Sulama Birlikleri 7139 sayılı Kanun’un 7. maddesiyle 6200 sayılı DSİ Genel Müdür- lüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun’a eklenen 12. madde- de, Sulama Birlikleri Kanunu’na göre tüzel kişiliği sona eren sulama birlikleri tarafından işletme ve bakım hizmetleri yerine getirilen sula- ma tesisleri ile DSİ tarafından inşa edilen sulama tesislerinin beledi- yelere veya il özel idarelerine devredilebileceği hükme bağlanmıştır. Sulama tesislerinin hizmet alımı ile özel sektöre devredilmesinin de önü açılmıştır. Sulama tesislerinin suyu kullananlar tarafından yönetilmesinin esas olması gerekmektedir. Bu bağlamda DSİ’nin teklifi üzerine Bakan tarafından onaylanan sulama tesislerinin belediyelere veya il özel ida- relerine devredilmesi sadece su yönetim hakkının devredilmesi soru- nu değil, aynı zamanda devir işlemlerinde siyasi kararların alınmasına da zemin hazırlayacaktır. Diğer bir deyişle sulama tesislerinden yarar- lanma hakkı siyasi ayrımcılığa maruz bırakılabilecektir. Yüksek Seçim Kurulu tarafından bölgelerinde seçimi yapılan, 14.487 meclis üyesi bulunan, 378 adet Sulama Birliği lağvedilmeye ça-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1