Türkiye Barolar Birliği Dergisi 137.Sayı
211 TBB Dergisi 2018 (137) Kenan OK/Uğur URUŞAK/Osman Korkut KANADOĞLU keme kararı olmadan yargılanması mümkün değildir. Bu çerçevede anılan hüküm bu haliyle uygulanamaz niteliktedir. 4.3. Atamalarda Sözlü Sınavın Ağırlığı Anayasa’nın 70. maddesinde kamu hizmetine girişte görevin ge- rektirdiği niteliklerden başka hiçbir ayrım gözetilemeyeceği vurgula- narak, kamu hizmetine girişte liyakat ve bilgi esası benimsenmiştir. Liyakat ve bilgi esasının uygulamaya yansıtılmasının en etkili yolu, hizmete alınacakların niteliklerinin saptanmasında, objektif yöntem- lerin uygulanmasıdır. İdarenin kamu personelinin atanmasını bu çer- çevede gerçekleştirmesi, hizmetin gerekli kıldığı özellikler dışında sübjektif değerlendirmelere yol açacak ya da bu izlenimi verecek dav- ranışlardan kaçınması, Anayasa’nın 70. maddesinin gereğidir. Kamu hizmetine alınmada objektif esasların uygulanmasını engelleyen ku- ralların ise bu ilkeyle bağdaşmadığı açıktır. Bilindiği gibi yazılı sınav adayın bilgi ve liyakatini, sözlü/uygula- malı sınav ise, yazılı sınavla saptanamayacak ancak talip olunan kamu hizmetinin gerekleri bakımından önem taşıyabilecek mesleki bilgi, be- ceri ve tutumların ortaya çıkarılması bakımından önem taşımaktadır. Adayların başarı sıralamasında asıl bilgisini ortaya koyan yazılı sı- navın sonuçlarını, sübjektif yönü ağır basan sözlü/uygulamalı sınavın aşırı derecede ağırlık taşımasına yol açacak şekilde, yazılı sınav başa- rı sıralamasında en yüksek puan alandan başlamak üzere ilan edilen kadronun dört katı adayın sözlü/uygulamalı sınava ve değerlendir- meye alınması, üstelik yazılı sınavın mühendislik bilgisi ile ilgisi olma- yan KPSS sınavı olması düşünüldüğünde, sübjektif yönü ağır basan sözlü/uygulamalı sınavın tek belirleyici olduğu, dolayısıyla liyakat ve bilgi esasından çok, sübjektif değerlendirmelere yol açacak ya da bu izlenimi verecek bir yöntemin benimsendiği söylenebilir. 7139 sayılı Kanun’un 7 maddesi ile 6200 sayılı Kanun’a eklenen Ek Madde 13’de öngörülen bu yöntemin kamu hizmetine girişte objektif ve liyakat öl- çülerine dayalı esasların öngörülmesini, Anayasa Mahkemesi’nin ak- sine içtihadına 70 rağmen amir olan Anayasa’nın 70. maddesine aykırı olduğu ortadadır. 70 E. 2011/113, K. 2012/108, Kt. 18.7.2012.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1