Türkiye Barolar Birliği Dergisi 137.Sayı
242 Ceza Muhakemesi Hukukunda Uzlaştırma ve Uzlaştırma Eğitimi GİRİŞ Uzlaştırma kurumu 1 Haziran 2005 tarihinde yürürlüğe giren 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu (TCK) ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanu- nu (CMK) ile Türk hukuk sistemine dâhil olmuştur. TCK’nın uzlaşma ile ilgili ilk metninde 6.11.2006 tarih ve 5560 sayılı Kanun’la değişiklik yapılmıştır. Ayrıca 26.7.2007 tarihli Ceza Muhakemesi Kanununa Göre Uzlaştırmanın Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik kabul edilmiştir. Bu değişiklik sonucunda uzlaştırma kurumu TCK metninden çı- karılmış ve CMK’nın 253, 254 ve 255. maddelerinde yeniden düzen- lenerek kapsamı genişletilmiştir. Ayrıca 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu’nun (ÇKK) 24. Maddesi, 5560 sayılı Kanun’un 41. maddesi ile değiştirilerek CMK’nın uzlaştırmaya ilişkin hükümlerinin suça sürük- lenen çocuklar bakımından da uygulanması sağlanmıştır. 2016 tarih ve 6763 sayılı Kanun’la CMK m. 253 ve 254’de yapılan değişiklikle uzlaştırma kurumunun kapsamı daha da genişletilmiştir. Ayrıca Adalet Bakanlığınca CMK m. 253/25’e dayanılarak çıkarılan Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma Yönetmeliği (Yön.) 5 Ağustos 2017 tarihli Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe girmiş ve 2007 tarihli bir önceki yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır. Alternatif bir uyuşmazlık çözüm yolu olan uzlaştırma, mağdur ve fail tarafların çözüm sürecine etkili şekilde katıldığı yararlı bir kurum- dur. Uzlaştırma ceza uyuşmazlığının çözüm sürecini hızlandırma, mu- hakeme giderlerini azaltma gibi amaçlara da hizmet etmektedir. Ceza Muhakemesi Hukukunda UZLAŞTIRMA ve UZLAŞTIRMA EĞİTİMİ başlıklı çalışmamızda ilkin genel olarak uzlaştırma kurum hakkında bilgiler sunulmuştur. Bu kapsamda uzlaştırma kavramı ve onun temeli olan Onarıcı Adalet Teorisi, uzlaştırmanın hukuki niteliği, benzer kurumlardan farkları işlenmiştir. İkinci kısımda Uzlaştırmaya ilişkin ilkeler, uzlaştırmanın genel kuralları açıklanmıştır. Daha sonra üçüncü kısımda Uzlaştırmanın Koşulları ve dördüncü kısımda Uzlaş- tırma Eğitimi üzerinde durulmuştur. Çalışmamızın sonuç kısmında ise konuya ilişkin genel bir değer- lendirme yapılmıştır.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1