Türkiye Barolar Birliği Dergisi 137.Sayı

26 İfade Özgürlüğü Kışlanın Kapısında Mı? lere üye olmaması, devletin tarafsızlığını koruma yönünde alınan bir tedbir olarak düşünülmektedir. Ancak bu durum, bir yandan da dev- let memurlarının siyasal özgürlüklerini kısıtlamaktadır. Burada emni- yet, yargı ve güvenlik işlerini yürüten memurların politize olmasından kaygı duyulduğu anlaşılmaktadır. 29 Nitekim AİHM, asker ve polis gibi kamu görevlilerinin siyasi partilere üye olamayacaklarına ve siyasi faaliyetlerde bulunamaya- caklarına ilişkin düzenlemenin Sözleşmeye uygun olduğuna karar vermiştir. 30 Bir görüşe göre askerleri de içine alan memurların ifade özgürlüğünün kısıtlanmasının nedeni otorite ve hiyerarşiden ziyade kamu hizmetlerinde tarafsızlığın sağlanmasıdır. 31 AİHM’e göre; kamu görevlileri açısından görev ve sorumluluk kavramı dikkate alınarak, ulusal mercilerin ifade özgürlüğünün sınırlandırılması konusunda be- lirli bir takdir alanının olduğu kabul edilmelidir. Ancak bu takdir alanı kullanılırken, kişinin konumu, ifadenin niteliği ile hedeflenen meşru amaçlara ulaşma bağlamında orantılı olup olmadığı hususları göz önünde bulundurulmalı, müdahalenin orantılı olup olmadığı hususu değerlendirilirken, niteliği ve ağırlığı da dikkate alınmalıdır. 32 211 sayılı Kanun’un 43’üncü maddesine göre; TSK mensupları si- yasi faaliyette bulunamaz. Bundan ötürü Silahlı Kuvvetler mensuplarının siyasi parti veya derneklere girmeleri bunların siyasi faaliyetleri ile münase- bette bulunmaları, her türlü siyasi gösteri, toplantı işlerine karışmaları ve bu maksatla nutuk ve beyanat vermeleri ve yazı yazmaları yasaktır. Bu yasağın yaptırımları hem ceza kanununda hem de disiplin kanununda yer al- maktadır. 1632 sayılı Kanun’un “Siyasi faaliyette bulunanlar” başlıklı 148’inci maddesine göre; “Askeri şahıslardan; siyasi bir partiye üye olmak için mü- racaat eden veya herhangi bir suretle siyasi partilere girenler, siyasi amaçla toplantı yapan veya aynı amaçla siyasi gösterilere katılanlar, siyasi amaçla nutuk söyleyen, demeç veren, yazı yazan veya telkinde bulunanlar, siyasi top- 29 İhsan Dağı/Metin Toprak, Türkiye’de İnsan Hakları ve İfade Özgürlüğü, Tem- muz 2003, Ankara, s.48. http://www.liberal.org.tr/upresimler/insan_haklari_ ifade_ozgurlugu_24.pdf Erişim tarihi:30.04.2018 30 20.05.1999 tarihli Rekvenyi/Macaristan kararı, Başvuru No.:25394/94. 31 Helena Pauliat, Memurlar ve İfade Özgürlüğü, Düşünce Özgürlüğü HFSA-3, Ha- zırlayan: Hayrettin Ökçesiz, Afa Yayınları, Mayıs 1998, s.276. 32 Abdi Sağlam, AİHS’ye Göre İfade Özgürlüğü Hakkı Kapsamında Kamu Görevli- leri Açısından Görev ve Sorumluluk Kavramı, TAAD, S.25, s.91.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1