Türkiye Barolar Birliği Dergisi 137.Sayı
28 İfade Özgürlüğü Kışlanın Kapısında Mı? set, devlet yönetimiyle, birey-devlet ilişkileriyle, birey-birey ilişkileriy- le uğraşır. Amaç, toplumu oluşturan bireyleri ve dolayısıyla toplumu, daha müreffeh, daha özgür ve daha gelişmiş kılmaktır. Başka bir deyişle ülkemizdeki kötü algının aksine siyaset iyi ve gerekli bir kurumdur. Kendisi de siyasi bir organ olan, modern siyasetin vazgeçilmez or- ganlarından siyasi partilere üye olan yasa koyucu, askerlerin siyaset yapmasına o kadar mesafelidir ki, belki de bu düzenlemeyi talep eden asker siyasetten o kadar nefret etmektedir ki, askeri ceza kanununda siyasi bir partiye üye olmak için müracaat etmek, siyasi toplantılara si- vil kıyafetle katılmak, hazırlanmış beyannameyi imzalamak, imzalat- mak, ulaştırmak ve dağıtmak eylemleri dahi suç kapsamına alınmıştır. Bu düzenlemeye karşın TSK üst yöneticilerinin yakın zamana kadar adeta gelenek haline gelen mevcut siyasete yönelik açıklama ve eylem- lerinin herhangi bir soruşturmaya konu olmaması ilginçtir. 35 AİHM’in 10. madde kapsamında doğrudan kamu görevlilerini ve askerleri ilgilendiren bazı kararları konuya ışık tutacak niteliktedir. Mahkeme düşünce açıklamasında bulunan kişinin kimlik ve statüsü- nü, açıklamanın yeri ve zamanını, verilen cezanın ağırlığını, şiddet ve itaatsizliği teşvik edip etmediğini dikkate almaktadır. 36 - Vereinigung Demokratischer Soldaten Österreichs und Gubi (VDSÖ/Avusturya) davasında; sözleşmenin diğer vatandaşlar gibi askerler için de uygulanacağını, iç düzeni korumak amaç- lı müdahalenin meşru bir amaca yönelik olsa da demokratik bir toplumda gereklilik oluşturmadığını, ifade özgürlüğünün devle- tin veya toplumun bir bölümüne muhalif olan onlara çarpıcı ge- len veya rahatsız eden haber ve fikirler için de uygulanacağını, bu tür ifadelerin çoğulculuk hoşgörü ve açık fikirlilik üzerine kurulu demokratik toplumun gerekleri olarak askerler için de geçerli ol- duğuna, derginin disipline ve ordunun etkililiğine karşı bir tehli- ke oluşturduğuna dair somut bilgi ve belgeler sunulmadığından 10.maddenin ihlal edildiğine karar vermiştir. 37 35 Bu gerçeklik, kanunların güçlülerin delip geçtiği zayıfların takıldığı örümcek ağı olduğu yönündeki görüşü destekler niteliktedir. 36 Enver Bozkurt/Süleyman Dost, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararlarında İfade Özgürlüğü ve Türkiye, SDÜ İİBF Dergisi , C.7, S.1, 2002, s.69. 37 19.12.1994 tarihli, Vereınıgung Demokratıscher Soldaten Österreıchs And Gubı/ Avusturya kararı, Başvuru no:1989/15153.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1