Türkiye Barolar Birliği Dergisi 137.Sayı

380 “İsviçre Medeni Kanunu’nun (ZGB’nin) Yetişkinlerin Korunmasına İlişkin Yeni Hükümlerinin ... lanmasını öngörmektedir. Ayrıca hareket serbestisini kısıtlayan ted- birlerin, hangi şartlar altında caiz olduğunu, hükme bağlamaktadır. Bugün bu görevleri yürüten resmi makamlarca yani vesayet ma- kamları, kayyımlık ve yasal danışmanlıkça alınan tedbirlerin, önceden belirli içerikte olduğu için, ölçülülük –orantılılık ilkesine yeterli dere- cede hesaba kattığı söylenemez. Bir kişi, akli engeli ve psikolojik rahat- sızlığı veya benzeri bir akıl zayıflığı nedeniyle kendiişlerini göremiyor- sa ve akrabalar veya özel veya kamu hizmetleri de yeterli gelmiyorsa, onun korunması için, sözü geçen resmi makamların yerine, birleşik bir hukuk kurum olarak, kayyımlık makamı kurulmalıdır (m.390-425). Böylece standartlaşmış tedbirlerin alınması yerine, gelecekte ku- rulacak bu makamlardan, her münferit olayda gerçekten gerekli olan ölçüde devlet bakımının yapılması talep edilecektir. Tasarıda, altı ( 6 ) tür kayyımlık öngörülmektedir. Bunlar ise; - belirli işlerle birlikte hareket kayyımlığı, - temsil kayyımlığı, - mal varlığı yönetimi kayyımlığı, - birleşik kayyımlık, - belli işlemlerde onay kayyımlığı ve - kapsamlı kayyımlıktır. 2 Birlikte hareket etme kayyımlığı, yalnızca yardıma muhtaç kişinin onayı ile kurulan kayyımlık olup, kişinin fiil ehliyetine dokunulma- maktadır. Temsil kayyımlığında; yardıma muhtaç kişinin belirli işlerini ken- disi yapamayacağı ve tamamlaması mümkün olmadığı için, kendisine temsilci kayyımı atanmaktadır. Bu durumdaki kişi, kayyımın yapaca- ğı hesaba sayacak veya kabul etmek zorunda kalacaktır. Yetişkinleri koruma makamı da, bu kişinin temsile ihtiyaç duyulan konulardaki işlemlerini sınırlayacaktır. Mal varlığı yönetimi kayyımlığında ise; kayyım yalnızca, ilgili ki- şinin mal varlığının yönetimi ile görevlidir. 2 Andrea Büchler, Christoph Häfeli, Audrey Leuba, Martin Stettler; Bern 2013,S,393- vd.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1