Türkiye Barolar Birliği Dergisi 137.Sayı

77 TBB Dergisi 2018 (137) Ömer KESKİNSOY/Semih Batur KAYA parlamenter sisteme geçiş sürecinin ilk adımlarının atıldığı ifade edi- lebilir. Dolayısıyla 1923 yılında yapılan değişikliklerle meclis hükü- metinden sapış, parlamenter sisteme kayış mahiyetinde düzenleme- lere ilk kez yer verilmiştir. Zira bu tarihte cumhurbaşkanlığı makamı ihdas edilmiş ve icranın teşekkülü parlamenter sisteme benzetilmeye çalışılmıştır. Böylece egemenliğin kullanılması yetkisi TBMM’nin te- kelinden çıkmaya başlamış, ayrı erk olarak yürütme lehine evirilme sürecine girmiştir. 1924 Teşkilatı Esasiye dönemi, meclis hükümeti ile parlamenter sistemin ortak özelliklerini ihtiva eden karma hükümet modelinin benimsendiğine dair düzenlemelere Anayasada yer veril- diği bir dönemdir. 3. Yumuşak Kuvvetler Ayrılığı Modelinin Benimsenmesi 1961 Anayasası klasik parlamenter sistemin benimsenmiş olduğu bir dönemdir. 1982 Anayasası dönemi 2007 Anayasa değişikliklerine değin güç- lendirilmiş parlamenter sistemin uygulandığı, 2007 Anayasa değişik- likleriyle Cumhurbaşkanının halk tarafından seçileceğinin kabul edil- mesiyle yarı-başkanlık sistemine geçiş mahiyetinde önemli bir adımın atıldığı bir dönemdir. 2007 Anayasa değişiklikleri doğrultusunda 2014 yılında Cumhur- başkanının halk tarafından seçilmesiyle yarı-başkanlık sistemini aşan bir sürecin başladığı bir döneme girilmiştir. 4. Sert Kuvveler Ayrılığı Modelinin Benimsenmesi Süreci 2017 Anayasa değişiklikleriyle, başkanlık sisteminden mülhem Türkiye tipi Cumhurbaşkanlığı sistemine geçişi sağlayıcı düzenleme- lerin getirildiği bir sürecin ön adımı niteliğinde düzenlemeler yapıl- mıştır. 5. Türk Tarihinde Hükümet Modellerinin Değişimi ve Dönüşümü Türk tarihinde hükümet modelinin nasıl değişip dönüştüğü kısaca şu şekilde izah edilebilir. a. Kanun-ı Esasi Dönemi aa. Genel Olarak

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1