Türkiye Barolar Birliği Dergisi 138.Sayı

110 Kentsel Dönüşüm Uygulamalarında Arsa Payı Problemi yanıklı hale getirilmektedir. Bir diğer yandan ise alana kültür merkezi, spor salonu, ibadethane, okul, sağlık ocağı, park gibi yerlerin kazandı- rılmasıyla söz konusu alan, sosyal ve kültürel olarak da yaşanılabilir hale dönüştürülmektedir. Riskli alana ilişkin detaylı düzenlemeler 6306 sayılı Kanun’un Uy- gulama Yönetmeliği’nde de yer almaktadır. Yönetmelik’e ve 6306 sayı- lı Kanun’a göre bir alanın riskli alan olarak belirlenmesi birtakım şart- ların sağlanmasına bağlıdır. Adı geçen Yönetmelik’in 5. maddesinin 2. fıkrasına ve 6306 sayılı Kanun’un Ek 1. maddesine göre bir alanın risk- li alan olarak tespit edilebilmesi için kamu düzeni veya güvenliğinin olağan hayatı durduracak veya kesintiye uğratacak şekilde bozulduğu yerlerde, planlama veya altyapı hizmetlerinin yetersiz olması, imar mevzuatına aykırı yapılaşmanın bulunması, altyapı veya üstyapıda hasar meydana gelmiş olması sebeplerinden birinin veya birkaçının bir arada bulunması gerekir. Bununla birlikte üzerindeki toplam yapı sayısının en az % 65’i imar mevzuatına aykırı olan veya yapı ruhsatı alınmaksızın inşa edilmiş olmakla birlikte sonradan yapı ve iskân ruh- satı alan yapılardan oluşan alanlarda, uygulama bütünlüğü gözetile- rek belirlenen alanlar da riskli alan olarak belirlenebilir. Yukarıda izah edilen şartları sağlayan alanlar hakkında alanın riskli olup olmadığına ilişkin nihai kararı, 02.07.2018 tarihli 700 sayı- lı KHK öncesinde Çevre ve Şehircilik Bakanlığının teklifi üzerine Ba- kanlar Kurulu vermekteydi. Ancak 02.07.2018 tarihli değişiklik son- rasında riskli alan kararı artık Cumhurbaşkanı tarafından verilmeye başlanacaktır. 6306 sayılı Kanun’da yapılan değişikliğe rağmen 6306 sayılı Kanun’un Uygulama Yönetmeliği halen revize edilmemiştir. Yönetmelik’in 5. maddesine göre TOKİ veya İdare, alanda taşınmaz maliki olan gerçek veya özel hukuk tüzel kişileri Çevre ve Şehirci- lik Bakanlığına riskli alan teklifi sunmaya yetkilidir. Bununla birlik- te alanda taşınmaz maliki olan gerçek veya özel hukuk tüzel kişileri, İdareden de riskli alan tespit talebinde bulunabilir. İdareye yapılacak talepler Bakanlığa iletilir. 02.07.2018 tarihli değişiklik sonrasında 6306 sayılı Kanun’dan “riskli alan belirlemesinin Çevre ve Şehircilik Bakanlığı veya İdare tarafından yapılacağına ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı- nın teklifi üzerine riskli alan kararının verilebileceğine ” ilişkin ibareler kaldırıldığından buradaki Yönetmelik hükmünün uygulama alanı bu- lup bulamayacağı belirsizdir. Yönetmelikte her ne kadar Bakanlıkça

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1