Türkiye Barolar Birliği Dergisi 138.Sayı

238 Disiplin Soruşturmasında Delil ve İspat Disiplin soruşturması ihbar 24 ve şikâyetin 25 yanı sıra başka idari mercilerce yapılan bildirim, doğrudan öğrenme, basın yoluyla öğren- me, teftiş ve inceleme sırasında öğrenme gibi çeşitli şekillerde eylemin öğrenilmesi üzerine verilen bir soruşturma emri üzerine başlamakta- dır. 26 İhbar veya şikâyetin işleme konulabilmesine ilişkin özel bir dü- zenleme bulunmayan hallerde 27 disiplin amirinin re’sen harekete geçe- rek soruşturmayı başlatması ve eksiklikleri gidermesi gerekmektedir. Yetkili merci tarafından eylem öğrenildikten sonra, doğrudan disiplin cezası verme yasağına göre, ceza verilebilmesi için soruştur- 24 TCK m.279’da kamu görevlisinin, ceza yargılamasının yapılmasını gerektiren bir suçu göreviyle bağlantılı olarak öğrenmesi halinde yetkili makamlara bildirme yükümlülüğünün olduğu görülmektedir. Bu yükümlülüğün yerine getirilmemesi durumunda ilgilinin cezai sorumluluğu söz konusu olmaktadır. Bunun yanı sıra Kamu Görevlileri Etik Davranış İlkeleri ile Başvuru Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik m.12’de kamu görevlisinin söz konusu Yönetmelikte bulunan etik davranış ilkeleriyle bağdaşmayan veya yasadışı olan iş veya eylemden haberdar olması halinde, durumu yetkili makamlara bildirme yükümlülüğü düzenlenmek- tedir. Bu yükümlülüğün ihlali durumunda ilgilinin disiplin sorumluluğu doğ- maktadır. Bkz. Çakmak, s.85. 25 Şikâyet üzerine başlayan disiplin soruşturmasında, sonradan disiplin kuralının ih- lali nedeniyle mağdur olan kişinin şikâyetini geri alması soruşturmayı durdurma- maktadır. Bkz. Baş, s.295. “Her ne kadar şikâyetçi şikâyetinden vazgeçmiş ise de, disiplin kovuşturmasının yürütülmesi ve karara bağlanması ilgilinin şikâyetinde ısrar etmesine bağlı olmayıp şikâyetçiyi tatmin amacına da yönelik değildir.” Bkz. Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kurulu E:2003/13, K:2003/118, KT:19.04.2003, M. HaşimMısır, Avukatlık Disiplin Hukuku, Türkiye Barolar Birliği Yayınları, Anka- ra 2008, s.153-154. 26 Gözler, s.663; Pınar, s.323. Soruşturma açmaya disiplin amirleri yetkilidir. Bu kap- samda soruşturma emrini disiplin amiri doğrudan verebileceği gibi, yapılan teftiş ve incelemeler sebebiyle müfettişlerin de talebi üzerine disiplin amiri soruşturma emri verilebilmektedir. Bkz. Sancakdar, s.253, 257. 27 Bazı mevzuatlarda bütün ihbar ve şikâyetlerin değerlendirilemeyeceği, ancak ka- nunda sayılan unsurları taşıyan ihbar veya şikâyetin işleme konulacağına ilişkin hükümler bulunmaktadır. Örneğin 3071 sayılı Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanun m.4’te, dilekçeyi gönderen kişinin adı, soyadı, imzası ve ikametgâh bilgilerinin bulunması gerektiği belirtilmektedir. Aksi takdirde m.6’ya göre dilek- çe işleme konulmamaktadır. 2802 sayılı HSK m.97’de ise gerekli şartları taşıma- yan ihbar veya şikâyete dair dilekçelerin işleme konulamayacağı belirtilmektedir. Bu kapsamda ihbar veya şikâyet üzerine hemen soruşturmaya başlamak yerine, dilekçe şekil ve içerik yönünden incelendikten sonra soruşturmaya başlayıp baş- lamama konusunda karar verilmektedir. Bkz. Duman, s.74-76. Ayrıca Türkiye Barolar Birliği Avukatlık Kanunu Yönetmeliği m.65’te ihbar veya şikâyete dair bazı bilgilerin verilmesinin yanı sıra, şikâyetin mahiyeti ve genişliğine göre baro başkanı tarafından istenen masraf avansının ödenmemesi durumunda da şikâyet işleme konulmamaktadır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1