Türkiye Barolar Birliği Dergisi 138.Sayı

239 TBB Dergisi 2018 (138) Veysel Candan CANOĞLU maya başlanması bir zorunluluktur. 28 Bu yetkinin kimde olduğu her örgütte değişiklik göstermektedir. Genel olarak disiplin amiri 29 olarak tanımlayabileceğimiz kişinin yanı sıra bazı özel düzenlemelerde bu yetkinin müfettiş gibi başka kişilere verildiği de görülmektedir. 30 Disiplin soruşturması kural olarak gizlilik esasına göre yürütül- mektedir. 31 Ancak bu gizlilik, soruşturulana karşı mutlak bir şekilde uygulanmamalıdır. Nitekim gerçeğin ortaya çıkarılması ancak soruş- turmanın çekişmeli bir şekilde yapılmasına bağlıdır. 32 Bu nedenle so- ruşturulana hakkındaki isnadı öğrenmesi, delilleri görmesi, soru sor- ması, cevap vermesi, delil ileri sürmesine ilişkin imkânın sağlanması bir zorunluluktur. Soruşturmaya başlandıktan sonra, görevlendirilen soruşturmacı vasıtasıyla soruşturulan ile tanıkların ifadeleri alınmakta, deliller top- lanmakta ve diğer gerekli işlemler yapıldıktan sonra hazırlanan so- ruşturma raporu üzerine 33 artık karar verme aşamasına geçilmektedir. Genel olarak ihtar, uyarı ve kınama gibi hafif cezaları verme yetkisinin disiplin amirine, meslekten çıkarma gibi ağır cezaları verme yetkisinin 28 Kaya, s.80; Ulusoy, s.50. “Disiplin kurulları, disiplin cezasına esas fiilin kişi ta- rafından gerçekleştirilip gerçekleştirilmediğini ancak bir soruşturma raporunu değerlendirerek tespit edebilecekler ve bu rapora dayalı olarak ceza tayinine gi- debileceklerdir.” Karar için bkz. İDDK, E:2004/611, K:2007/2412, KT:29.11.2007, www.kazanci.com.tr . 29 Disiplin soruşturmasını başlatmaya ve disiplin cezası vermeye yetkili makam her mevzuatta değişiklik gösterebilse de çalışmamızda, tekdüzeliğin sağlanması için disiplin amiri kavramını kullanmayı tercih ediyoruz. 30 HSK m.82’de Adalet Bakanının soruşturmayı adalet müfettişleri veya eşit veya daha kıdemli hâkim veya savcılar aracılığıyla da yaptırabileceği yer almaktadır. Adalet Bakanlığı’nın görevlendirdiği müfettişler tanıkları yeminle dinleme, delil toplama gibi soruşturma işlemlerinin hepsini Adalet Bakanı adına yapmaya yet- kilidir. Bkz. Sibel İnceoğlu, “Karşılaştırmalı Hukuk Yaklaşımıyla Yargıca Yönelik Disiplin Süreçlerinin Yargı Bağımsızlığına Etkisi”, Türkiye Barolar Birliği Dergisi , Y.2007, S.72, s.65. 31 Baş, s.303; Sancakdar, s.311. 32 Ulusoy, s.50. Esasen çelişme usulü, ceza yargılamasına ait bir özelliktir. Ancak di- siplin soruşturmalarının gittikçe ceza yargılamasına benzemesi nedeniyle disiplin makamları yargılama organı olmasa dahi çelişme usulü gibi yargıya ait usulller- den bazılarını uygulayabilmektedir. Bkz. Gözler, s.664. 33 Bu raporda soruşturma onayı, soruşturmaya başlama tarihi, soruşturulanın kimli- ği, soruşturma kapsamında yapılan işlemler, elde edilen deliller ile hangi suçların olabileceği ile cezaları belirtilir. Bkz. Gözler, s.665. Soruşturma raporunun hazır- lanmaması ya da eksik hazırlanması hukuka aykırıdır. Bkz. Dş. 12.D, E:2012/5320, K:2015/6586, KT:08.12.2015, www.sinerjimevzuatcom.tr.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1